Рекламни и PR агенции оспорват начина, по който финансовото министерство избира фирма, на която ще възложи обществена поръчка с максимална стойност до 1,4 млн. лева в рамките на информационната кампания за еврото.

Преди дни стана ясно, че това ще стане в процедура по директно договаряне, като са поканени пет фирми, които трябва да изпратят офертите си до края на месеца.

Това са:

- "Диджитал Ай Ди“ АД;
- „Диджитейл“ ООД;
- „Ай Ти Дизайн 2020“ ЕООД;
- „Дир.БГ“ АД;
- "Агенция Вила“ ЕООД

От документите по въпросната поръчка не става ясно по какви критерии са избрани въпросните 5 компании, от които държавата очаква оферти.

В писмо, подписано от асоциациите на рекламните и PR агенции, където членуват почти всички утвърдени компании в бранша, призовават Министерството на финансите да проведе открит конкурс за избор на професионални агенции.

"Поканените дружества не са сред водещите комуникационни агенции в страната и не разполагат с опит в реализирането на кампании от обществен интерес, което поставя под съмнение тяхната професионална квалификация", се казва в писмо до финансовия министър Теменужка Петкова, подписано от Сдружение „Интерактив Адвъртайзинг Бюро България“ (IAB Bulgaria) Българската асоциация на PR агенциите (БАПРА), Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) и Българско дружество за връзки с обществеността (БДВО).

Рекламните агенции обръщат внимание и на краткия срок за подаване на оферти - "едва десет дни, което на практика изключва възможността за качествена подготовка и създава впечатление за формално изпълнение на процедурата".

Според тях е "необяснимо" и огромното закъснение, с което Министерството на финансите започва въпросната кампания.

"Това поражда съмнения, че забавянето може да е било използвано като аргумент за прилагане на процедура по пряко договаряне, което на практика стеснява кръга от потенциални участници", се казва още в позицията на рекламните и PR агенции, пише "Булевард България".

Те призовават финансовото министерство да преразгледа подхода си и "да предприеме конкретни стъпки към провеждане на открита, прозрачна и конкурентна процедура, достъпна за всички агенции с доказан професионален капацитет и репутация".

Те настояват и за "публично оповестяване на критериите за подбор и ясна обосновка за тяхната релевантност към предмета на поръчката, както и въвеждане на професионални стандарти при възлагането на комуникационни дейности, включително изискване за доказан опит и членство в признати браншови организации".

Информационната кампания за еврото в дигиталните канали ще продължи до 30 юни 2026 г. - т.е. шест месеца след като еврото вече е официална валута в България. Една от целите ѝ е "борба с дезинформацията", въпреки че фалшиви новини и подвеждащи материали срещу единната европейска валута се леят отдавна.