Няма проблем с финансовото обезпечаване на общинските проекти. Това увери регионалният министър Андрей Цеков на среща с представители на Управителния съвет на Националното сдружение на общините в Република България. По негови думи политическото говорене се разминава с фактите.
Той посочи, че в закона за бюджета ясно е разписан механизмът, по който ще се финансира инвестиционната програма за общински проекти - финансирането се осигурява чрез централен бюджет с постановление на Министерския съвет.
Цеков отбеляза, че в централния бюджет е разписан пределен лимит на капиталови разходи за тази година от 10 млрд. лв., като от миналата година са заделени още 1,2 млрд. лв., които са разписани в ПМС-то за изпълнение на бюджета. От тези средства към момента били предоставени 400 млн. лв.. Според министъра те дори са отпуснати прекалено рано, защото засега няма искания за авансови плащания от общините.
По негови прогнози плащанията по програмата за тази година няма да надвишат 1,5 млрд. лв.
Цеков заяви, че досега няма година, в която общините да са усвоили над 1 млрд. лв., а строителният бранш не може да изработи повече от 1 млрд. лв. на годишна база. "Сега имат шанса да докажат, че могат да усвоят повече. Това ще е тест както за строителите, така и за проектантите", обясни той.
Регионалният министър изрази надежда, че инвестициите в публичния сектор ще повлияят на пазара на труда - от една страна строителите ще получат по-добри възнаграждения, а от друга - това ще стимулира майсторите от чужбина да се приберат в България.
По негови думи от началото на януари досега в МРРБ са подадени 1160 заявления за финансиране на общински проекти. От тях над 900 са разгледани, а 456 споразумения за финансиране на обща стойност около 1,06 млрд. лв. вече са подписани. Целта е до края на март да бъдат подписани всички одобрени за финансиране споразумения.
Цеков предложи и да бъде създадено национално законодателство с конкретно разписани правила за изпълнение и контрол на националните разходи, като на тази база да се създават програми, които да се залагат в националните бюджети.
Освен това министърът предложи експерти от ведомството да провеждат консултации с общините, които имат нужда от повече разяснения по инвестиционната програма.
Относно санирането на многофамилни жилищни сгради със средства от Националния план за възстановяване и устойчивост Цеков посочи, че всички одобрени за саниране сертификати са били проверени отново и почти всички са потвърдили първоначално заложените данни.
Според него идеята за създаване на Национален декарбонизационен фонд е добра, но функционалните отговорности за нейното реализиране са в ръцете на министъра на енергетиката.
Относно изграждането на АМ "Хемус" регионалният министър обясни, че от този месец се възстановява строителството от първи до трети участък. Очаква се до края на тази година да приключи първи участък, а участъците до трети включително - до края на 2026 г. Очаква се лятото да стартира изграждането на лотове 4, 5 и 6, така че до 2027 г. магистралата да стигне до Велико Търново. Министърът увери, че изграждането на аутобана е финансово обезпечено. По негови думи 7 и 8 лот имат проблеми, по които се работи, а 9 лот се очаква да стартира догодина.
На срещата стана ясно и че до месец трябва да бъде обявена обществена поръчка за разработване на идеен проект за магистралата Велико Търново - Маказа. До края на годината пък се очаква да бъде пуснат скоростният път между Мездра и Ботевград. Пусната е обществена поръчка за основен ремонт между Мездра и Враца. Стартирана е поръчката и за скоростен път от Монтана до София с тунел през Петрохан.