НЗОК да се конкурира с частни здравни фондове, които обаче трябва да наберат минимум 500 000 души, за да могат да работят. Това предвижда новият модел за реформа на министър Кирил Ананиев, който беше представен днес на Национална кръгла маса за здравеопазването в НДК.
Според него с този вариант на здравеопазване гражданите ще имат право на избор кой фонд да управлява парите им и в коя болница да се лекуват. Конкуренцията пък ще подобри контрола в системата.
На форума присъстват представители на законодателната и изпълнителната власт, на съсловните и пациентските организации, които също ще представят своите позиции.
„Истината е, че нито една здравна система не е съвършена. Здравеопазването е право и ценност. В него се преплитат частни интереси, а интересите на пациентите са всичко. Факторите, които влияят на здравето включват редица политики: социално-икономически фактори, околна среда, здравно поведение, биологични и генетични фактори и други. Здравето е комплексна система. Това оказва влияние върху това решенията да са толкова трудни и нееднозначни“, уточни здравният министър.
Той обяви, че предлага тристълбова система за пациентите. Той предвижда основен пакет в НЗОК, допълнително задължително застраховане и доброволно застраховане.
"Моделът дава право на избор на пациента кой да управлява здравните вноски, къде да се лекува при най-добрите условия на територията на страната, пълна информираност за обхвата и цената на лекарствата“, обясни Ананиев. Според него в ЕС преобладават системи, които се финансират от повече от 1 здравен фонд, за да има конкуренция, която пък води до по-ефективно управление и контрол върху услугата.
Срещу здравните вноски, които остават 8 на сто, пациентите ще имат достъп до спешна медицинска помощ и до планова медицинска помощ. Те ще имат право на избор кой да управлява здравните им вноски и в кои лечебни заведения да се лекуват.
НАП ще събира вноските на всички здравноосигурени лица, които ще могат да избират в кой фонд да се запишат (НЗОК или друг). Няма да се допуска фондовете да правят подбор на лица по определен признак и здравен статус.
Ако един фонд изпадне в несъстоятелност, лицата се презаписват в друг. Средствата от здравните вноски ежемесечно ще се разпределят към здравните фондове от НАП. Размерът на средствата ще е равен на броя записани във всеки фонд, умножен по осреднения размер на здравната вноска.
Лечебните заведения ще формират цени извън пакета, които ще се подпомагат от доброволния здравен фонд. „Ние започнахме да градим национална здравно-информационна система и считаме, че ще създадем желаното от всички електронно здравеопазване“, увери още Ананиев.
„Очакваме подобряване качеството на диагностиката, лечението и ефективността. Даване право на избор на пациента и на изпълнителите на медицинска помощ, както и елиминиране на непрозрачно заплащане на медицински услуги и неефективни дейности“, завърши министърът на здравеопазването.
В момента със здравни вносски се събират 4.2 млрд. лева - 2.8 млрд. от вноските на работещите хора и почти 1.4 млрд. трансфер от държавата за осигуряваните от нея пенсионери, деца, студенти, безработни и др.
"ДПС от 15 години настоява да има демонополизация на мощния монопол на НЗОК, заяви зам.-председателят на парламента д-р Нигяр Джафер от ДПС по повод идеята на министър Ананиев. Според нея предложеният модел има много предизвикателства и условия, които трябва да бъдат изпълнени.
„На първо място единна информационна интегрирана система. Трябва да има база данни, върху която да работят всички фондове. Остойностяване на дейностите в един ясно дефиниран основен пакет. Ясни медицински стандарти и правила за медицинска практика“, обясни тя. По думите и трябва да се изравни размера на вноските, който внася държавата за всички групи иначе се губи един финансов ресурс, което е проблем. Според д-р Джафер трябва да има гаранционен фонд, който да гарантира финансовата стабилност на фондовете и рисков пул, който да не позволи селектирането на пациентите.
„Ние ще питаме здравното министерство и финансовото министерство дали са склонни да увеличат размера на вноските, така че пациентите да бъдат равнопоставени и държавата да внася толкова, колкото внасят всички, които работят. На този етап се плаща почти половината от сумата“, каза още тя.
От ръководството на НЗОК обаче не са съгласни с предложението на Ананиев като посочват, че това е реформа на министерството, а не на касата. Един от основите контрааргументи е, че паричните постъпления остават едни и същи, но ще се разпределят във повече фондове. Според управителя на касата д-р Дечео Дечев така парите, разходвани за здраве, ще намалеят, вместо да се увеличат.
От НЗОК изразяват опасение, че при демонополизация НЗОК не би могла да се конкурира с другите фондове, тъй като те щели да генерират печалба, на каквато тя нямала право. Д-р Дечев отчита още, че самата каса се нуждае от реформа. Според него една от посоките за това е редуциране броя на регионалните структури на НЗОК в страната и пренасочване на човешкия ресурс към дейности по осъществяване на контрол над разходите.
Снимки: БГНЕС