Векът е 21-ви, а годината - 2014-та. Градът-Пловдив. Трафикът на коли по улиците се увеличава с всеки изминал ден, задръстванията стават все по-кошмарни, а организацията на движението все по-абсурдна.
Развитите държави строят, подлези, надлези, детелини, кръстовища на няколко нива, за да се справят със задръстванията. Дори вече са факт и летящите автомобили. В България обаче нещата винаги се случват няколко десетилетия по-късно. В Пловдив шофьорите са изправени пред абсурдната ситуация жп линия да пресича няколко от най-натоварените булеварди в града. Доскоро в час пик, но вече и през по-голямата част на денонощието, преминаването през прелезите на булевардите "Пещерско шосе" и "6-ти септември" става все по-трудно. Спуснатите бариери образуват огромни тапи. От лятото насам нещата са още по-сложни. След ремонт на прелеза на "Пещерско", самото съоръжение се е превърнало в истински легнал полицай за колите.
Във връзка с множеството сигнали на граждани за жп прелеза на бул.”Пещерско шосе”, решихме да се свържем със съответните институции за коментар по темата. От НКЖИ отговориха специално за TrafficNews.bg така:
„През 2005 година, Община Пловдив финансира и доставя еластичната /гумена/ прелезна настилка. Вследствие на продължителната експлоатация, голямо натоварване и атмосферни влияния, настилката е със силно занижени експлоатационни параметри.
Това налага през месец август т.г., НКЖИ да стартира ремонтни дейности за подобряване параметрите на настилката.
По време на ремонта е извършено:
- пренареждане на елементите на настилката за постигане на възможно най-добър резултат с наличните модули;
- Повдигане нивото на железния път.
Вследствие на което е необходимо да се извърши преасфалтиране на подходите към прелеза, а тази дейност се контролира от Община Пловдив, съгласно чл.71 от Наредба 4 за жп прелезите, за осигуряване на плавно преминаване през железния път”
Тъй като топката беше прехвърлена на Община Пловдив, ние се свързахме за коментар по темата с инженер Йордан Калев. От там за TrafficNews.bg той отговори, че не може НКЖИ да търсят отговорност от Общината, тъй като по закон за всяко предприето действие, от тяхна страна, което пряко засяга Общината, те са длъжни да ги уведомят и заедно да обсъдят съвместната си работа, за да се направят нужните промени в бюджета и оттам всеки да си поеме отговорно задълженията.
„В такъв случай, ние нищо не можем да направим, предвид това, което казах”,отсече Калев.
Кметът на район „Западен” също коментира пред TrafficNews.bg, че НКЖИ не съгласуват с общината, когато правят нов проект и затова те не са подготвени, когато от железопътната компания изпълняват ремонтите си.
„НКЖИ трябва да поеме отговорността за това, защото не са съгласували този проект с нас, нито колко сантиметра ще се вдигне самата настилка и нито една подробност по него. В момента дори гумената настилка е пропаднала и през месец ноември ще се извършват нови ремонтни дейности по тази част на железопътната линия. Това какво означава? Че ние след всеки един техен ремонт, за който дори не сме уведомени, трябва да следим къде не са си свършили работата и да вървим след тях?”, заяви Димитър Колев.
Ние ще продължим да следим случая, за да разберем кога институциите ще започнат да работят в синхрон - в интерес на гражданите. До кога ще берем плодовете на неорганизираността на институциите и тяхното неглижирано отношение към проблемите на обществото? До кога ще си прехвърлят топката, и защо ние трябва да страдаме от липсата на навременна поета отговорност.
Затрудненото преминаване през прелеза вижте във ВИДЕОТО ТУК
Станимира Пейкова