От Министерство на транспорта публикуваха за обществено обсъждане промени, с които се предлага таван на броя на шофьорските изпити. Ако промените станат факт, това означава, че всеки кандидат-шофьор ще има право да се яви на изпит до четири пъти в рамките на половин година. Ако и след четирите опита курсистът не успее да вземе книжка, той ще трябва да премине през курса отново. Това означава връщане в учебния център и допълнителни часове, теория и практика.
Промените срещнаха одобрението на голяма част от инструкторите. А целта според Транспортното министерство, е на пътя на излизат по-подготвени шофьори и да се намали пътният травматизъм.
Мария все още е ученик. Зад гърба си има 10 часа кормуване. Идва за поредния урок.
Влиза в колата с Юлиан, който е автомобилен инструктор. И след финалните приготовления преди потеглянето на автомобила е време за първите предизвикателства по кормуването.
Мария споделя, че теорията ѝ е по-лесна от практиката. „Важна е теорията, за да може да я прилагаме като цяло... дори и след кормуването. А не само, за да вземем листовките”, посочва Мария, кандидат-шофьор пред Нова ТВ.
Сама решила да се запише на курсовете. „От доста време искам да го направя. Татко предпочиташе да почакам малко”, разказва младата жена.
Според Юлиян един от проблемите на курсистите е свързан с чувството на отговорност. Но добавя, че в школата рекордьори по брой скъсани изпити – няма. „По-скоро рекордьорите са във времето. В смисъл, яви се един път на изпит, после след два месеца, след три месеца. Най-малкото теорията ще я забравиш, защото повечето хора я зубрят. Не я учат, за да я разбират“, твърди Юлиян, инструктор по кормуване.
За да се прекъсне безкрайното явяване на изпити, от транспортното министерство предлагат промени - ако след четири опита за половин година кандидат-шофьорът не успее да вземе книжка, да кара курса отново.
„Защото сега казваме: ”Ще се явявам на изпит, докато го изкарам. Все някой ден….след година-две-три-пет- ще им омръзне от мен и ще ме пуснат“, посочва Красимир Георгиев, Асоциация за квалификация на автомобилистите в България.
А ако ги пуснат, според Георгиев, на пътя излизат потенциални убийци. „Това е трагедията на един народ. Като че ли основната цел и върхово постижение е да си сложим книжката в джоба, а не да притежаваме необходимите умения и знания“, допълва той.
Междувременно урокът на Мария приключва. „Най-вече трябва да се успокои, докато шофира, и да научи правилника“, съветва я инструкторът по кормуване.
Още от категорията
ЕП одобри Илиана Иванова за член на Европейската сметна палата