Високата цена на краставиците и доматите тази зима се превърна в един от катализаторите на т.нар. “ценова криза”. Факторите за формирането ѝ не са случайни, а са резултат от комплекс от причини - от войната в Украйна и силно нарушените вериги на доставки на фураж и фертилайзъри, през повишена цена за енергията за отопление до намалени производствени количества на продукцията.

И докато държавата размахва пръст към веригите, обвинявайки ги в различни ценови прегрешения, ние попитахме какво мислят за крайната цена на краставиците българските производители.

Те потвърждават трудностите, пред които са изправени, но са категорични, че в несигурни времена като днешните всъщност е най-изгодно да се работи с големите търговски вериги.

Договорите с тях им осигуряват дългосрочно изкупуване на продукцията и им помагат да планират приходите си. Дават им гарантирана реализация на продукцията и видимост на пазара. Не без значение е и фактът, че доставките тръгват директно от производителя с транспорт на веригите и това дава допълнителна сигурност по отношение на разходите за логистика.

Подкрепата се оказва особено важна във времена на криза, когато са нарушени редица вериги на доставки.

“При нас работят 60-70 човека, които трябва да задържим, те са на трудов договор и ние имаме целогодишен анагажимент към тях”, разказват от “Загора Био” - производител на краставици. Компанията поддържа 55 дка оранжерии, които се отопляват комбинирано - и с въглища, и с газ, което води до огромни разходи, които заради поскъпването на цената им се увеличават значително - над 3 пъти за последните две години.

Според българските производители цената на краставиците в момента е реална - заради високите разходи и намалената продукция. И уточняват, че в момента по магазините се реализира продукция, произведена през декември, когато котировките на газа са били високи - това, че в последния месец има спад в цената на енергията, няма значение, защото краставиците са отглеждани на други цени през последните месеци и те трябва да бъдат компенсирани.

Така голямата част от краставиците тази година всъщност не са български. Те идват от борсите в Гърция и Турция, където обаче българските търговци купуват наравно с представители на Германия и Франция, а голямото търсене естествено увеличава цената им. Прогнозата на специалистите е, че надпреварата ще става още по-изострена, докато достигнем до първите полски продукции, които ще позволят повече доставки и ще доведат до естествен спад в цената. Освен ако дотогава не се появят други външни фактори като суша или още по-намалени добиви, които да окажат влиянието си на пазара. Ако нещо научихме ясно в последните месеци, то е, че пазарите на Стария континент днес са по-свързани от всякога.