Общинският съвет в Пловдив прие промяната на данък МПС, съобразно промените в Закона за местните данъци и такси, който бе приет през миналата година.
Новата методика ще влезе в сила още от тази данъчна година, като шофьорите ще плащат таксите по нова схема за изчисление. Така съгласно новите ставки, най-старите автомобили ще заплащат до 20% по-скъп данък, а за някои от новите ще има спад на цената с до 40%.
Формулата променя коренно начина на определяне на данъка на автомобила, тъй като борави с два нови компонента, които имат тежест в изчислението: имуществен и екологичен.
Имущественият компонент отчита мощността и годината на производство на автомобила, а екологичният компонент отчита екологичната категория на автомобила, респективно замърсяването, което причинява съответният автомобил.
Новите разпоредби променят и диапазоните на класа колите по мощност. Двете досегашни категории до 37 kW и до 55 kW се обединяват в един – до 55 kW, като се включват и два нови диапазона към съществуващите в закона размери по отношение на най-мощните автомобили, а именно: над 150 kW до 245 kW включително, и над 245 kW.
На практика Община Пловдив дори намаля стойностите на данъците, а ставките ще бъдат идентични с тези от миналата година.
За обединената най-ниска категория цената става 55 ст./kW. Досега до 37 kW се плащаше 48ст, а до 55 kW 61ст. Приетата стойност от 55 ст./kW е с 1 стотинка по-висока от минимално въведения праг от Народното събрание.
Намаление обаче има за най-масовите автомобили – от 55 kW до 74 kW. Досега собствениците на тези коли плащаха по 85 ст./kW, а сега цената ще бъде 77 ст./kW. Намаление има и за следващия клас автомобили от 74 kW до 110 kW – новата цена е 1,62 ст./kW, вместо досегашните 1,85 ст./kW.
Досега всички автомобили над 110 kW плащаха по 1,90 лева на киловат. Сега тази цена ще се плаща за всички автомобили с мощност до 245 kW, а над тези стойности е 2,10 лева на kW.
Всички стари цени на киловат се умножаваха с коефициенти според годината на производство. Те бяха разделени на три категории до 5 години, между 5 и 14 години, и над 14 години, а коефициентите бяха съответно 2,8; 1,5 и 1.
Новите коефициенти на т.нар. имущественият компонент са разделени на пет нови категории:
Брой на годините от годината на производство, включително годината на производство |
Коефициент |
Над 20 години |
1,1 |
Над 15 до 20 години включително |
1 |
Над 10 до 15 години включително |
1,3 |
Над 5 до 10 години включително |
1,5 |
До 5 години включително |
2,3 |
Произведението от сумата за киловат и имуществения коефициент ще се умножи по новия момент, който включва екологичния клас. Тук всяка община сама определя него. Градските власти под тепетата са решили коефициентът на еко автомобилите да бъде следният:
Екологична категория |
Коефициент /граници/ по чл.55,ал.1,т.2 от ЗМДТ |
Коефициент за Община Пловдив |
без екологична категория, с екологични категории "Евро 1" и "Евро 2" |
1,10 – 1,40 |
1,10 |
„Евро 3" |
1,00 – 1,10 |
1,00 |
"Евро 4" |
0,80 – 1,00 |
0,90 |
"Евро 5" |
0,60 – 0,80 |
0,80 |
"Евро 6" и "ЕЕV" |
0,40 – 0,60 |
0,60 |
Още от категорията