Премиерът Бойко Борисов има навика всяка сутрин, веднага щом стане от леглото, да се прекръсти три пъти и да каже: “Боже, ти напред, аз след теб”. От няколко години ритуалът се повтаря и преди всяко качване в правителствения самолет „Фалкон”. Машината, която гони 20 години, редовно изправя малкото останали косми на премиерската глава.
Последният инцидент се случи в петък, когато навигационната система на самолета отказа и екипажът трябваше да го приземи ръчно на летището в София. Пилотите направиха втори кръг над летището и кацнаха успешно, благодарение на това, че са познавали много добре района и самото летище.
„Не ми се коментира тази тема. На който какво му е писано. Нали не си представяте да кажем, че ще купим нов самолет за властта, защото знам какво ще ни направите. Поемаме риска и който иска да се качва. Не е отговорно като държава, но популизмът до такава степен е шестващ по нашите ширини, че дори не може и да ни мине през ума".
Думите са на Борисов в отговор на въпрос на журналисти дали кабинетът най-после ще купи нов самолет. Казани са обаче не сега, а през октомври 2015 година.
Същата година „Фалкон”-ът три пъти създава проблеми във въздуха. На 11 февруари машината с Бойко Борисов на борда кръжи повече от час над София, за да изразходва горивото преди да кацне обратно, защото колесникът не се е прибрал при излитането за Брюксел.
Същата история се повтаря и през август, но над Варна, а заедно с Борисов кошмар преживява и тогавашният транспортен министър Ивайло Московски.
Между двата инцидента има още един, когато пак технически проблем принуждава екипажът да върши подвизи в небето. Тогава обаче на борда няма пътници.
След кошмарната серия министър Ивайло Московски коментира, че според експерти електрониката, свързана с колесника, е слабото място на тоди модел.
„ Самолетът беше в Базел при оторизираната компания, която го ревизира. Бяха сменени редица части и сензори. Проблемът не е механичен и няма нищо счупено по него, просто електрониката не функционира както трябва и затова колесникът не се е прибрал.", разясни Московски.
Тогава многострадалният „Фалкон” беше закаран на ремонт в Швейцария, а приказките за закупуване на нов така и си останаха само пожелание.
Причината, че дори стар модел от 1994 г. струва близо 7 милиона долара, а по-нов от 2006 г.вече гони 20 милиона.
Четири години по-късно возенето с правителствения самолет отново е като руска рулетка.
На 10 април тази пролет Борисов пристигна в Брюксел за участие в извънредния Европейски съвет, посветен на Брекзит. При кацането обаче „Фалкон”-ът спука гума и отново на борда настана тих ужас.
„Много са ни добри пилотите и това ни спаси”, коментира преживяното Борисов.
След вчерашния инцидент обаче директорът на Авиотряд 28 ген. Тодор Коджейков беше категоричен, че трябва да се мисли за нов самолет.
„Машината е на 19 години. Знаете, че и преди в годините има 3-4 отказа поради една или друга причина. Това, което правим е, че спазваме стриктно всички изисквания за експлоатация, но старата апаратура си показва дефектите. Имаме нужда от нов самолет, в който не се вози само премиерът“, каза Коджейков. „Фалкон”-ът вози също президента, председателя на парламента и придружаващите ги делегации.
„В този самолет се возят и болни хора, спешни случаи, апелирам да се помисли за смяна на машината с по-нова”, настоя Коджейков.
Всъщност в правителствения Авиоотряд 28 (кръстен е така, защото е създаден през 1972 г. – точно 20 години след 9 септември 1944 г.) има още самолет Еърбъс A319, два хеликоптера Ми-8 и един Аугуста AW109.
По-малкият „Фалкон” обаче е предпочитан от властта и лети много по-често от еърбъса. Той побира на борда си до 12 души, с което се оказва удобен и практичен за малки правителствени делегации. За сравнение - в „Еърбъс А 319” може да се качат до 94 човека. С по-малкия самолет обаче не се предприемат твърде дълги пътувания, ползва се основно за дестинации в Европа.
Новият инцидент с правителствения „Фалкон” вече прави почти неотложен избора на нова машина. Със сигурност тя няма да е чисто нова, но ще бъде на доста по-малко години и навъртени километри във въздуха от сегашния ветеран. Тежката грижа да измисли откъде да набави нужните пари ще има финансовият министър Владислав Горанов. В противен случай може да бъде заплашен, че ще бъде качван на борда при всеки полет.
Още от категорията
Yettel е най-добрият работодател в телеком сектора за 2024 г. според независима онлайн класация