
На 3 февруари 2014 година 35-годишната Калина Стефанова отива да вземе дъщеря си от дома на майка си. Пресича булевард „Санкт Петербург” и това са последните крачки които прави. Рено Меган я помита на пешеходната пътека до сградата на Военна полиция. След това животът на цялото й семейство се превръща в кошмар. В продължение на 7 месеца Калина е в „будна кома”. Люшка се между живота и смъртта. Съпругът й Иван и трите им деца се молят да стане чудо, като в същото време водят неистова борба за оцеляване. Чудото обаче не се случва – на 16 август Калина умира в болницата от сепсис. Двете й момиченца и 3-годишният й син остават сираци. А самотният баща, който е инвалид, търси правосъдие и възможност да се грижи за децата си. Историята на Иван и трите му деца показва ужасът, който се крие зад всяка суха цифра и статистиката на КАТ за убитите и ранени в катастрофи. Показва също така огромните пробойни в здравната, съдебната и застрахователните ни системи.
„Преди 5 дни казах на децата ми, че майка им е мъртва. Йоана, която е на 8, и 5-годишната Павлина вече усещаха, че Калина я няма. Но не мога да обясня на 3-годишния Калоян, че повече няма да види майка си. Казах му, че вече е звездичка, а той ме пита защо не идва преди Сънчо”, разказва Иван пред TrafficNews.bg. Той е безработен, преди време е преживял инфаркт. Единствените приходи на семейството са инвалидната му пенсия от 131 лева и детските надбавки. Докато Калина е в будна кома, Стефанов затъва в огромни дългове, за да може да се грижи за нея. Сблъсква се с бездушието на застрахователите и с абсурдите на законодателната система. Не може да предприеме никакви действия за лечението ѝ без нейното съгласие. Не може да получава детските и социални помощи без подписа на съпругата си. Не може да ѝ извади документи. Без пълномощно, подписано от нея, застрахователите отказват да изплатят обезщетението. И самото разследване за катастрофата спира без нейния подпис. За да води дело срещу виновния шофьор, Иван трябва да бъде упълномощен от съпругата си. За да получи пълномощно от човек в будна кома, се води дело. Делото е насрочено за септември. Процедурата се забързва след намесата на медиите. Това е лъч надежда в живота на Стефанов. Застрахователите изплащат частично обезщетение от 50 хиляди лева, които покриват огромните разходи по лечението и рехабилитацията на Калина - всяка седмица Иван плаща около 300 лева за консумативи и лекарства. 58 лева струва поставянето на катетър, 20 лева за час е таксата на рехабилитатора. Нито един от разходите не се покрива от Здравната каса. Калина отваря очи, започва да се мърда едната си ръка. Йоана е неотлъчно до майка си. Иван вече търси клиники в чужбина, където възстановяването на жена му може да продължи. Но състоянието й отново се влошава. „Започна да вдига температура. От Бърза помощ, като чуеха че пациентът е в „будна кома” казваха, че нищо не може да се направи и отказваха да изпращат линейка. Когато Калина вдигна 40 градуса температура, се наложи да викам полиция, за да доведат линейката”, спомня си Стефанов.
На 19 юли жената е приета отново в болница с молби и увещания. Кръвното й е 60/30, има висока температура-39,6. Изследванията показват белодробна инфекция. По тялото на жертвата на катастрофата се появяват декубитални рани от залежаването. Развива сепсис и лекарите не могат да овладеят отравянето на кръвта. Заключението от аутопсията е, че причините за смъртта са пневмония и сепсис.
През август раследването на катастрофата е пред приключване, но смъртта на Калина променя всичко. „Експертизите бяха готови, разпитите бяха проведени, трябваше да бъде предявено обвинение на шофьора, прегазил Калина. След смъртта й обаче дознанието трябваше да бъде прехвърлено от Районна в Окръжна прокуратура, тъй като вече имаме смърт по непредпазливост, а не телесна повреда. Сега трябва да бъдат назначени нови експертизи и да бъдат проведени нови разпити”, коментира адвокатът на Стефанов - Любомир Георгиев. Парадоксален е фактът, че дознателят по делото научава за смъртта на Калина от съпруга й, който лично му носи протоколът от аутопсията. „Седмица след смъртта й, той не знаеше, че тя е починала. Между различните институции няма никакъв контакт” недоумява Иван. Информацията за смъртта на Стефанова пък постъпва в Районна прокуратура на 2 октомври и след това е изпратена в Окръжна прокуратура. Делото е разпределено на друг наблюдаващ прокурор. Вече са минали почти два месеца от смъртта й. А краят на разследването не се вижда. „Срокът за разследването е 2 месеца, но се съмнявам че това ще се случи. Процедурите са изключително бавни. Трябва да се направят спешни мерки в законодателството”, коментира юристът. Тепърва предстои семейството да води дело за обезщетение срещу застрахователната компания. Шофьорът, прегазил жената, Милко Драганов (58) не е направил никакъв опит за контакт със семейството на загиналата жена. „Първо твърдеше, че тя не е била на пешеходна пътека, после обясняваше че била с качулка и не го е видяла и прочее оправдания. Разследването обаче го опроверга”, разказва Стефанов. Според експертизата мъжът се е движел с 40 км/час. „Имам огромни съмнения по този въпрос - Калина е била хвърлена на 7-8 метра от реното”, твърди мъжът. Той не е оптимист за изхода на делото. Изразява съмнения, че разследването се бави умишлено.
Самотният баща е на предела не само на силите си, но и на финансовите си възможности. „С моята пенсийка от 131 лева и пенсията на майка ми - това ни е издръжката. Страшно е! Оцелявам само благодарение на близки и приятели”, обяснява той. Загубил съпругата си, Иван сега мисли единствено за децата. „Опитвам се да се справям. Но къде е държавата? Къде са институциите?", пита Стефанов.
От началото на годината до сега в Пловдив и региона са станали 727 тежки катастрофи, в които са загинали 60 души, а ранените са 924. Зад всяка една от тези цифри стои по една история като на семейство Стефанови.
Парашкева Иванова
Още от категорията

Светли понеделник е, какви са традициите днес

Топъл понеделник с променлива облачност в Пловдив
