Възможно ли е да паркираш 100 коли на площ от 50 кв.м.? На теория звучи невъзможно, но не и на практика. Това показват модерните технологии за изграждане на паркинг кули.
Подобни съоръжения до скоро звучаха като фотористична мечта, а днес са на път да станат част от инфраструктурата ни и то в центъра на Пловдив, където проблемите с паркирането са ескалирали до крайни предели.
В града под тепетата в момента се строи първата по рода си автоматизирана паркинг кула, която обаче ще бъде в далеч по-малки мащаби от събратята ѝ по света. Тя ще се разполага на площ от 42 кв.м. и ще бъде на 7 нива. Цялото съоръжение ще се издига върху три паркоместа, но капазитетът му ще бъде за 15 коли. Паркингът осигурява напълно защитен престой на автомобилите, като от собственика не се изисква нищо друго, освен да влезе в клетка, наподобяваща обикновен гараж. Оттам насетне колата се вдига сама с тип асаньорна система и се премества на най-подходящата свободна позиция според големина и тежест на колата, както и според свободните позиции. Тази технология се нарича паркинг пъзел.
Височинното позициониране на автомобилите спестява огромно пространство, което може да бъде използвано за паркове, детски площадки и друга социална инфраструктура. През последните години в Пловдив именно това е сблъсъкът на интереси - прекомерно застрояване, създаващо огромен недостиг на паркоместа и от друга страна необходимостта от свободни площи за озеленяване, кътове за отдих, игра и спорт.
Прилагане на нови технологии с цел решаване на силно наболели обществени проблеми в родния му град Пловдив, тази идея идва на ум на рали шампиона Костадин Щерев, който вижда подобен паркинг в една от големите европейски столици. Той побира 100 коли върху 50 кв.м. и това така вдъхновява Щерев, че веднага запрята ръкави и заедно с Димитър Иванов започват да търсят начини да въведат подобна паркинг система в града под тепетата.
Двамата отиват на визита в Китай, където са запленени от решаването на проблема за паркиране в едни от най-мащабните мегаполиси.
"Там подбни съоръжения се изграждат дори под сградите, като автоматично колата ви бива наредена в пространството и автоматично се изкарва, когато наредите на системата. Видяхме паркинг едва на две нива, където се побират 2000 автомобила. За справка - ако подобно пространство се използва като обикновен подземен паркинг на две нива, едва ли ще побере и 1000 автомобила", разказва Щерев. В България все още копаенето на големи дълбочини под земята е проблем, затова те реализират само наземно своето съоръжение.
Подобни паркинги вече улесняват паркирането в условията на ограничен териториален ресурс в модерните градове в Европа, а за България това ще бъде първата подобна паркинг система.
"В центъра на града проблемът с местата е огромен, затова се надяваме това да е само първият опит и ако се приеме добре, всички ние да търсим заедно път към модернизация и прилагане на технологията в по-големи мащаби. Предимствата са, че няма кой да те удари, няма проблеми с малки и труднодостъпни места за паркиране, колата ти е застрахована. Идеята ми е да покажа на България, че може да се спира лесно и бързо и това да не коства големи площи", обясни Щерев.
Сглобяването на съоръжението е изключително скоростно като по думите на Щерев, то се изпълнява на принципа "ден-кола", т.е. за колкото коли е проектиран паркингът, за толкова време той се изгражда.
В момента процесът по сглобяване на обекта се надзирава от един от главните инженери на китайската фирма, произвеждаща автоматичните паркинг системи.
"Това е напълно автоматична паркинг система, всичко се командва с компютър. Такива паркинг системи се ползват вече навсякъде по света, а това е първият такъв паркинг в България", обясни инженер Ли Тиен Фу.
Очаква се новят паркинг пъзел да стартира работа в началото на 2020 година, като е предвидена възможност за бързо измиване на автомобила и самопаркирането му в защитените условия на съоръжението.
Проект за подобен тип паркинг има и за ул. „Любен Каравелов” на мястото на ДКЦ VI. Проектът спечели архитектурния конкурс на Община Пловдив, като системата за паркиране е сходна. Не се знае кога обаче ще бъде осъществен този проект.
Вижте какво казаха още предприемачите и инженера на компанията:
Още от категорията
Баща потроши училищен автобус, скарал се с шофьора