Държавните пощи ще се заемат с разпространението на печатни издания през втората половина на януари 2020 г. Компанията ще предоставя услугата срещу 30-35 на сто от стойността на изданието, стана ясно от думите на транспортния министър Росен Желязков било без печалба.

"Влизането на "Български пощи" в този сегмент трябва да разбие усещането, че този пазар е монополизиран и че някой извива ръцете на издателите", обясни министърът.

Решението "Български пощи" да разпространява вестници и списания беше взето с решение на правителството на 23 октомври по разпореждане на премиера Бойко Борисов, който обеща да не оставя разпространението на частници, за да няма условия за монопол.

Днес министър Росен Желязков заяви, че не смята, че има монопол на пазара за разпространение на печатни издания. Аргументът му е, че в момента имало около 50-60 дистрибутора.Въпреки толкова многото дистрибутори, държавната компания няма да превзема пазара.

Държавата няма да субсидира разпространението на вестниците и списанията от "Български пощи", каза транспортният министър.

Обясни, че държавната фирма няма да търси печалба от този вид дейност, а ще работи по себестойност. Ако се използва сегашният бизнес модел това означава, че за разпространението на печата ще се взима 30 – 35% от цената на изданието.

Например ако вестникът струва 1 лев, за "Български пощи" ще остават 30 – 35 стотинки. От тях 10 или 15 стотинки ще са за крайния търговец – бензиностанция, хранителен магазин, киоск. Общо това са около 6000 – 7000 крайни точки, от които 1000 са на търговеца "Лафка", разясни Росен Желязков.

Принципът на работа на този бизнес модел е следният - от рампата на печатницата вестниците се товарят от търговец на едро. Той ги разпространява до основните градове, откъдето ги поемат местните по-малки дистрибутори и ги доставят до самите сергии.

В числа логистичната верига изглежда така - около 3500 доставки ежедневно, разпределени в 4000 пакета в режим 24 часа в денонощието, седем дни в седмицата.

По думите на Желязков доставките на вестници и списания ще стават по 18 национални и 115 регионални маршрута, от които 110 нощни, което на месечна база е около 800 000 километра. Печатните издание са около 900 тома, а обемът им е 2400 куб. метра.

Колко ще им струва това на "Български пощи" все още не е ясно. Правят се анализи и сметки.

Важно е да се знае обаче, че дейността на "Български пощи", по отношение на извършването на услуги и дейности извън обхвата на универсалната пощенска услуга, се извършват на пазарен принцип, каза Желязков.