Теодора Генчева е поредната абутириентка от Пловдив, която се обърна с апел към министъра на образованието и го призова матурите тази година да бъдат отменени. "Независимо колко отговорно се държат децата от 7 клас и зрелостниците, рискът от заразяване и разпространение на вируса остава твърде висок. Независимо, че усилено съм се готвила за държавните зрелостни изпити, не съм склонна да рискувам живота и здравето на семейството си. Смятам, че единственият разумен избор е да не се събират учениците по какъвто и да било начин, а ако бъде взето решение учениците да се върнат по класните стаи, отговорно заявявам, че отказвам да го направя" категорична е Генчева.
Все повече гласове на зрелостници се чуват в тази посока. Учениците са с отличнци, но въпреки това смятат, че напрежението на което са подложени, съвместявайки онлайн обучение и подготовка за матури и кандидатстдунтски изпити, е прекалено голямо и ще отрази на резултатите им.
Ето и целият текст на писмото на дванайсетокласничката:
До г-н Красимир Вълчев
МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО И НАУКАТА
Уважаеми господин министър,
Казвам се Теодора Генчева и съм ученичка в дванадесети клас в Езикова гимназия „Пловдив“.
Пиша Ви във връзка със създалата се ситуация с COVID-19 и мерките, които се обсъждат за приключване на учебната година.
По мое мнение събирането на големи групи ученици по каквато и да е причина е ненужен риск. В голяма част от семействата на учениците има хора, които попадат в така наречената „рискова група“. Голяма част от учителите и другите служители в училищата също попадат в нея.
Както многократно беше казано, при млади хора заболяването протича най-често безсимптомно, въпреки че има многобройни примери и за тежко протичане на заболяването и при хора под 20-годишна възраст. Този факт означава, че събирането на учениците би довело до възникване на нови огнища и бързо разпространение на вируса, съвсем реално е да се говори дори за нов пик. А какъв е смисълът да се рискува животът и здравето на учениците, техните семейства и учителите?
В повече от 10 страни държавните зрелосни изпити вече бяха отменени. В България този модел на оценяване е въведен преди малко повече от десетилетие, учителите, работили със зрелостниците години наред, притежават нужната информация за нивото и знанията им и нужната квалификация да извършат обективно оценяване на учениците.
За да онагледя казаното, мога да дам себе си като пример: независимо, че усилено съм се готвила за държавните зрелостни изпити, не съм склонна да рискувам живота и здравето на семейството си. Смятам, че единственият разумен избор е да не се събират учениците по какъвто и да било начин, а ако бъде взето решение учениците да се върнат по класните стаи, отговорно заявявам, че отказвам да го направя. Активно участвам в дигиталната форма на обучение и имам нужните оценки, за да завърша годината, така че не виждам смисъл да поставям под риск близките си.
Апелът ми е да бъде взето решение за отмяна на държавните зрелостни изпити и оценяване на база решение на преподавателите. Моментът не е подходящ за отхлабване на мерките, при положение, че случаите на COVID-19 в страната продължават да растат, а събирането в класните стаи няма как да се случи при изискваните мерки за безопасност. Независимо колко отговорно се държат децата от 7 клас и зрелостниците, рискът от заразяване и разпространение на вируса остава твърде висок.
Соломоновското решение в случая би било да се предостави възможност на заинтересованите зрелостници и тези, кандидатстващи във висши учебни заведения, изискващи оценки от ДЗИ, да положат по желание съответните изпити.
В заключение искам да отправя молба да бъдат преразгледани още веднъж мерките за учениците по време на пандемията. Тази учебна година ще се помни дълго, така че разчитам на Вашата мъдрост и на здравия Ви разум при взимане на окончателното решение.
С уважение:
Теодора Генчева