Десетки трабантчета от цяла Европа изпълниха в събота центъра на Велико Търново за участие в традиционния „Трабант фест”. Да се изфукат със старите си соцвозила бяха дошли шофьори не само от цяла България, но и от Румъния, Германия и др. държави. Сред изложените „трабита” имаше кабрио, лимузини, изрисувани, тунинговани и дори един автомобил с водородна клетка, пише "Монитор". Най-много погледи събираше лимузината на Тоньо Желязков от Стара Загора. Мъжът е бивш ел. техник, но страстта на живота му са старите автомобили и мотоциклети.
Шеф е и на заралийския автомобилен Ретро клуб. Има колекция от 42 стари коли и 46 мотори, сред които и военен мотоциклет с истинска картечница на него. В сбирката Тоньо има експонати, за които повечето българи дори не знаят, че са съществували. Като „Фиат Пирин”от 1967 г., произвеждан у нас за съвсем кратко време по договор с италиянкия автомобилен концерн.
След като СССР скръцва със зъби на България обаче, оговорът е прекратен, а от българо-италианския автомобил са произведени едва 60-70 броя, което го прави колекционерска рядкост. В сбирката си старозагорецът притежава и 6-7 трабанта. Черешката на тортата обаче е лимузината, която сам си е сглобил и която по нищо не отстъпва на лъскавите возила в които се возят холивудските звезди.
Да притежаваш трабант е привилегия, твърдят повечето от собственицете на бившите източногермански автомобили. И може би затова рядко се задоволяват с по един. Повечето от тях имат по 4-5, че и повече. А някои като търнвецът Ивайло Антов, над ...
За някои траби е нещо много повече от стар автомобил и е свързан със сантиментални спомени. Рокерът Христо Узунов разказва, че преди 22 години, когато още нямал мотор отишъл на рок фест с току що купения си Трабант. Там срещнал Маруся, с която скоро след това се оженили и днес са щастливо семейство.
Трабант, целият изрисуван с картинки от филма „Ледена епоха” пък приковаваше вниманието на малчуганите. Колата е собственост на врненеца Ангел Пеев. Освен него мъжът притежава още 4 возила от същата марка, както и автосервиз за ремонтирането на източногерманските коли. Разказва, че купил колата за абитуриентския бал на сина си, акартините от „Ледена епоха” били дело на най-добрия варненски художник.
Много от гордите собственици на трабанти споделят, че за тунинговане на колите си са дали сто пъти повече пари от цената на самия Трабант. Пловдивчанинът Явор Чочев купил своя „звяр” за 350 лв., а след това хвърлил още 12 хил. лв. по него за да стане днешния излъскан красавец, пред който хората се спират и цъкат с език. Мъжът разказва, че от дете харесва Трабант и затова като пораснал си купил, при това не един, а цели пет. Колегата му Петьо Попов от Козлодуй пък признава, че има 8 регистрирани и 28 счупени трабита, които използва за резервни части. Освен обикновен трабант от същата марка той има и саморъчно направено камионче, пикап и баркас.
„Първия си трабант купих заради децата. Тъй като няма задни врати, нямаше опасност да паднат по време на пътуване. Качвах ги отзад, кучето Кольо отпред и тръгвахме”, спомня си той. Петьо припомня и девиза на собствениците на Трабант: „Мъже от стомана карат коли от картон.” Единствената жена по време на тазгодишния рокфест е Марийка Вачкова от Велико Търново, бивша кранистка, свикнала да е постоянно на високо във въздуха, като слезе долу на земята тя се мята в старото траби и тръгва на път. „Кръстих колата на себе си и сега сме две Марийки. Тя ми е най-близкият спътник в живота, заедно с двете кученца и вече 30 години сме заедно в добро и зло”, смее се жената.
След парада в центра на Велико Търново шествието от трабанти премина триумфално през града и се отправи към един от големите паркинги. Там шофьорите показаха майсторски умения по въртене на гуми, скоростна отсечка, дрифтене и заобикаляне на препятствия. А за най-добре представилите се, разбира се имаше и награди.
TNS.bg