Замърсяване, трафик, трудности с паркирането. Проблеми, идентични за повечето мегаполиси. София не прави изключение. По последна информация в столицата живеят над 1 500 000 души и това е само официалната статистика на хората регистрирани по постоянен адрес. Вероятно истинската цифра на пребиваващите е над два милиона.
Пропорционално с хората расте и броят автомобили, които сноват по софийските улици. За всички е ясно, че пътната инфраструктура не е пригодена за този поток, зоните са недостатъчни, а за междублоковите пространства, където дори се водят съседски войни за паркиране, са вече неразрешим проблем.
Все по-често хората са изправени пред въпроса да наемат или закупят гараж, така че поне паркирането пред домовете им да стане по-безпроблемно. И тъй като търсенето определя цената на предлагането в различните квартали цените на гаражите варират и нарастват спрямо близостта до метростанция или главна пътна артерия.
Бърза справка в сайтовете за продажба на имоти показва диапазон между 1200 – 1500 евро на кв.м. в централната градска част и между 500 – 1200 евро на кв.м. в кварталите. Така цената на двоен гараж в центъра може да стигне до 45 000 евро. Което пък е цената на маломерен апартамент в кварталите "Дружба", "Люлин", "Свобода".
Цифрите са приблизителни и варират спрямо наличността на ток, вода, отопление и т.н. Като подземните са значително по-скъпи от надземните.
Наемните цени зависят преди всичко от локацията и нивата варират между 80 – 100 евро на месец, като логично са по-високи в центъра на града и съседните нему квартали. По-скъпи са и гаражите, които директно излизат на улица. Подобни имоти могат да достигнат и малко над 200 евро на месец.
Но предвид, че за българина колата е по-свидна от всичко, а търсенето се увеличава, е нормално и цените да растат. И тъй като предлагането е значително по-малко от търсенето, това води до драстични скокове изразени в парични стойности. Наличието на повече от един автомобил на домакинство прави проблемът още по-задълбочен.
И така стигаме до „параграф 22“. Действащите нормативни актове задължават инвеститорите да предвидят 10% повече паркоместа спрямо броя жилища при нов строеж, но това очевидно няма как да реши проблема с вече съществуващите, заварени от соц-а, блокове. Така че, борбата за паркоместа пред блока продължава…