В две трети от областите в страната фирмите не са готови за зимно поддържане на пътищата, въпреки очакванията от понеделник, 17 ноември, да вали сняг. Това признаха регионалният министър Лиляна Павлова и шефът на Агенция “Пътна инфраструктура” Лазар Лазаров. Разпространена от агенцията карта показва, че от само 10 от общо 28 области са готови за зимата, а 6 изобщо не са.

В част от областите не са подписани новите 4-годишни договори за текущ ремонт и поддържане на пътищата, въпреки че досегашните са изтекли. Затова старите се удължават с анекси, но и те не са подписани навсякъде.

Причината за закъснението според Павлова е, че предното ръководство на пътната агенция е обявило твърде късно обществените поръчки за избор на нови фирми.
Скорошна проверка на пътната агенция е показала, че и там, където има действащи договори, все още не са набавени нужната техника и материали. За цялата страна през зимата са нужни например 76 тона сол, а има само 53 тона. Трябват и 233 тона пясък, докато налични са 142 тона.

По отношение на липсващата техника най-трагично е положението по магистралите “Струма” и “Люлин”, където има само 4 машини, а трябват 66. Останалите, по думите на Лазаров, се използват по строителни обекти и ще се присъединят към чистенето на снега по-късно.

През тази зима за първи път пътната агенция трябва да чисти и участъците от главни пътища, които преминават през населени места. Това беше вменено на АПИ с поправка на Закона за пътищата, приета от парламента през лятото.

“Сега ходим по общините и се опитваме да подпишем допълнения към договорите на фирмите, които чистят улиците в населените места, да се грижат и за главния път. Иначе нашите фирми не могат да се справят с тази задача, защото там има спирки на градския транспорт, а и няма къде да се избутва снегът и трябва да се извозва. Но подписването върви бавно”, оплака се шефът на пътната агенция.

Има още една причина за липсата на готовност - с актуализацията на бюджета АПИ се надява да получи допълнително 15 млн. лв., за да подготви пътищата за зимно поддържане. Засега актуализацията е минала само през Министерски съвет. Ако гласуването в парламента стане след като падне първият сняг, сегашните дупки напролет ще станат още по-големи и ще трябват двойно повече пари за кърпенето им.

“Парите за зимно почистване са изхарчени през лятото, уж за изрязване на храсти. Затова сега пътищата не са подготвени, особено планинските проходи” , каза Лиляна Павлова. Според Лазаров рязането на зеленината е ставало по маловажни пътища с нищожен трафик.

Част от планинските проходи, както и през предишните зими, ще се затварят за движение. Такива са проходите Етрополе - Златица и Върбишкия. За да не се изкушават обаче шофьорите да ги ползват, тази зима пред тях ще се изсипват пясък и други инертни материали, за да не може да минава никой и да не се създава опасна ситуация както за пътуващите, така и за спасителните екипи.

Освен през двата прохода, които се затварят от години, тази зима няма да се минава и през проходите Троян - Кърнаре и Дюлинския, тъй като са на голяма надморска височина и трудно ще се чистят от сняг.

От МВР обясниха, че ще засилят контрола за зимните гуми на автомобилите, особено на тировете. Ведомството вече разполага с моторни шейни за планинските махали и отдалечените населени места, където често има възрастни и болни хора, нуждаещи се от спешна помощ.

6 часа преди снега хора и техника ще са на крак 

Тази зима за първи път се въвежда правило, според което хората и техниката трябва да са в опорните пунктове 6 часа преди да завали снегът, ако има такава метеорологична прогноза. Това се прави, за да се избегнат случаите, в които снегорини не могат да си проправят път до местата, които трябва да чистят, заради образували се колони от превозни средства. Самото чистене както и досега ще започва 2 часа след като валежът спре, и то на местата с голям трафик. На останалите може да започне и 8 часа след валежа.

Според шефа на АПИ Лазар Лазаров такива са нормативите и в страни като Швеция и Австрия, където се позволява дори на магистрали да има до 3 сантиметра снежна покривка. По първокласните пътища тя може да е до 5 сантиметра, а по най-маловажните пътища - и до 10 см.

TrafficNews.bg