От понеделник очакваме пълно нормализиране на полетите на всички летци, каза зам.-министърът на отбраната Атанас Запрянов, който представи информация пред парламентарната Комисия по отбрана днес в рамките на изслушване на представители на ръководството на военното ведомство за ситуацията в авиобазата "Граф Игнатиево".
 
С пилоти от авиобазата се извършва наземна подготовка за възстановяване на тяхната увереност да летят. Дежурните сили и летците, които носят бойни дежурства, са на линия, никога не е прекъсвано носенето на бойно дежурство за охрана на въздушното пространство от българските изтребители, обясни още той. 
 
Запрянов посочи като основна причина за станалото факта, че нальотът на летците не е достатъчен и за сложни условия някои от тях са се почувствали недостатъчно уверени да летят. "Причините за ситуацията не са в горивото, авиационно гориво има", категоричен е той.
 
Допълнително обаче е станало ясно, че част от седемте оперативни самолета МиГ-29 имат останал летателен ресурс по няколко часа. Говорим за седем оперативни самолета, но самолетите, на които може да летят пилотите за тренировъчни полети, които имат по-голям авиационен ресурс, са по-малко, каза Атанас Запрянов. Поради това нальотът е бил ограничен.
 
По думите на зам.-министъра пилотите не са знаели защо доставените 10 двигателя за изтребителите - четири нови и шест ремонтирани, не се монтират и не се използват, което донякъде им е повлияло психически. Те не се знаели за проблемите с документацията на двигателите, които обаче са свързани с риск за техния живот, тъй като от военното ведомство първо трябва да изяснят доколко тези двигатели съответстват на това, което пише във формулярите им.


По думите на Запрянов пилотите не са знаели също, че четирите нови двигателя нямат датчици за маслото, които се очакват, и че поради тази причина и те не могат да бъдат използвани, което не е знаел дори командирът на авиобазата. Това е въпрос на комуникация, която е трябвало да бъде направена вече между командването на авиобазата и командира на вида въоръжена сила, и МО, посочи Запрянов.
 
Това е доведено да знанието на личния състав, хората сега знаят, че няма субективна причина, която да бави подготовката на летателната техника и използването на доставените двигатели, а има документална причина, която трябва да бъде изяснена.

Заместник-министърът информира, че следващата седмица има съвместна авиационна тренировка с полските ВВС. Имаме уверение от командването на базата, че всички дейности - както с полските ВВС, така и с ВВС на Италия, са координирани, извършват се и ще се включат и тези пилоти следващата седмица, каза зам.-министърът.
 
Според Атанас Запрянов ситуацията е била използвана от много медии с различни интерпретации. От военното ведомство смятат, че в случая има дисциплинарен проблем от гледна точка на координацията на информацията между различните структури.
 
При изслушването беше посочено още, че има забавяне, но се очаква доставката на специфично масло, което е много важно за двигателите на изтребителите МиГ-29. Председателят на комисията ген. о.р. Константин Попов, бивш командир на ВВС, призова по време не дискусията присъстващите да се отнасят с уважение към военните летци.
 
Друг бивш командир на военната ни авиация - генералът от резерва Симеон Симеонов, както и други членове на комисията, се изказа в подкрепа на военните пилоти, които по думите му си имат предел, коментирайки, че те са постъпили разумно предвид обстоятелствата.