
"Часът по "Религия" няма да е задължителен, часът ще е задължително избираем. Това означава, че ще е в задължителния учебен план, но ще има възможност за избор между програмите. Задължителното ще бъде час по "Добродетели" – час по възпитание в добро, но не и изучаването на религия като задължителна програма", това съобщи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
Министърът обясни, че този час ще се води от учители, квалифицирани от университетите и потвърди, че на 8 май, МОН ще представи публично алтернативната програма.
"Говорим за изцяло светско образование, целта е да направим децата ценностно формирани. Ако законът се приеме, най-рано 2026-2027 година предметът ще влезе от първи клас в българските училища", каза още Вълчев.
Припомняме, че TrafficNews проведе онлайн анкета сред своите читатели в рамките на три дни, в която се включиха 3131 души. Резултатите сочат, че 63,75% от участниците са отговорили с „Да“ на въпроса „Одобрявате ли въвеждането на предмет "Религия и добродетели" в училище?“, докато 36,25% са изразили несъгласие с предложението.
В социалните мрежи също темата бе обсъдена в различни групи, в които членуват родители, учители и работещи в системата на образованието. Коментарите сочат, че поддръжниците на идеята се мотивират от нуждата от по-силна морална и ценностна основа в образованието. Според тях въвеждането на такъв предмет би спомогнало за изграждането на по-добри личности у децата – с повече емпатия, толерантност, уважение към различието и разбиране за основните човешки добродетели.
Мнозина подчертават, че в днешното общество, което често се сблъсква с агресия, отчуждение и липса на морални ориентири, възпитанието и духовността е повече от необходимо. Допълнителен аргумент е и фактът, че по предмета няма да се пишат оценки, което би премахнало напрежението от съревнование и го поставя по-скоро в полето на възпитанието, отколкото на традиционното академично обучение.
От друга страна, част от анкетираните изразяват притеснения, че включването на религия в учебната програма може да отвори врати за религиозна пропаганда или за разделение между деца от различни етноси и вероизповедания. Някои родители смятат, че духовното възпитание трябва да остане в рамките на семейството и религиозната общност, а не в държавното училище.
Потребители изразяват и недоволство от липсата на яснота относно съдържанието на предмета. Според тях, терминът „религии и добродетели“ е твърде обобщаващ и би могъл да породи объркване, ако не се изясни как точно ще се представят различните религиозни възгледи и кои добродетели ще бъдат акцентирани.
Повече по темата тук:
Вълчев: Водим разговор "Добродетели и религии" да е задължителен предмет в училище
Въвеждат предмета "Добродетели и религии" в 1 класПо него няма да се пишат оценки
Идеята за час по добродетели и религии в училище събуди широк обществен дебат
Акценти







Пловдивчанин обра заведение в центъра на града

