Oколо 150 пенсионери карат влакове у нас, а причината е недостиг на кадри в железниците. Това съобщи „Телеграф“, като цитира данни на БДЖ и синдикатите в жп транспорта.
В момента близо 1000 души работят като главни машинисти в двете дружества на БДЖ - тези за пътнически и товарни превози. Отделно има и около 250 помощник-машинисти. По официални данни в пътнически превози около 9,5% от локомотивния персонал е с вече придобито право на пенсия с уточнението, че машинистите имат призната втора категория труд и се пенсионират на 57-58 години.
В товарните превози около 7% от машинистите са пенсионери.
„Картинката е сходна във всички звена на железниците. Малко са младите кадри. В момента над 60% от заетите в жп транспорта са между 50- и 59-годишни. Едва 4% от работната сила е на възраст под 30 години“, заяви Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите в България.
Железниците активно търсят кадри и са готови да плащат за обучението им срещу ангажимент за дългосрочна работа впоследствие. Това е ролята на Центъра за професионално обучение на БДЖ, където редовно се провеждат курсове за локомотивни машинисти. В момента БДЖ заплаща целия курс на обучение, като брои на всеки обучаващ се и ежемесечна стипендия в размер на една минималната работна заплата, докато се учи. Обучаващите се получават и безплатна карта за жп пътуване.
Отделно БДЖ има и договори с професионалните жп гимназии в София, Мездра, Горна Оряховица и Русе, в които се обучават над 150 ученици за нуждите на БДЖ. Локомотивни машинисти се обучават и към ВТУ „Тодор Каблешков“, като железниците заплащат за обучението чрез действащи стажантски и стипендиантски програми. Завършилите за сметка на железниците са длъжни впоследствие да работят от три до пет години за превозвача.
„Към всичко това трябва да се добави и навлизането на нов подвижен състав - новите влакове по Плана за възстановяване и устойчивост, както и локомотивите „Смартрон“. С малко още увеличение на заплатите и с едни хубави реклами как новите машини се карат в модерна среда с бяла риза и проблемът с кадрите може да бъде решен“, заключва Петър Бунев.
Сред мерките, с които ръководството на железниците се опитва да привлече хора да карат влаковете, са редица социални придобивки като например 5 дни профилакториум за възстановяване на здравето и работоспособността изцяло за сметка на работодателя.
Осигурява се и допълнителен платен годишен отпуск в размер на 10 дни за година, както и бонусна система за машинистите. По данни на БДЖ това може да качи с 15% основната работна заплата. Друг иновативен подход е програмата за препоръчване „Да работим заедно“, по която заети получават финансови стимули, ако препоръчват кандидати за работа