Градският транспорт в Пловдив е една от една от горещите теми, за която винаги има какво да се каже, какво да се направи и винаги то да е недостатъчно. В момента всичките 28 линии от Градския транспорт на Пловдив са в ръцете на частници, които имат дългосрочен договор с Община Пловдив.
Те всяка година взимат над 7 млн. лева компенсации и дотации, но през 6 месеца искат още поне по 500 хил. лева, защото са пред фалит. Към това добавяме и един Транспортен проект, чийто единствен успех са изграждането на велоалеите. Електронните табла и електронното таксуване са пълен провал, нищо, че всички е разплатено към фирмата изпълнител.
Новият зам.-кмет по транспорта Тодор Чонов се зае да решава проблема с градския транспорт, като по думите – те не са малко, но смята, че може сегашната система да се оптимизира без да мине през рестарат.
„Пловдив е единственият голям град без общински транспорт. Общината събира парите и ги връща по формата на субсидии и компенсации. Този модел трудно работи според мен, но не е невъзможно да бъде оптимизиран. Нямаме никакъв друг полезен ход към днешна дата и следващата година. Подписани са дългосрочни договори за 21 от линиите, а за останалите осем договорите изтичат през април 2020-а.Ще пуснем обществената поръчка, за да може всички кандидати да огледат условията. В края на януари ще бъде обявена официално”, заяви Чонов. Той направи уточнението, че от друга гледна точка подвижният състава на градския транспорт съвсем не е лош – движат се нови автобуси с най-висок екологичен клас – Евро 6. Отстъпление няма да има и при следващия конкурс, където ще бъдат заложени различни критерии.
Най-голямата мъгла си остава с Транспортния проект – табла и електронно таксуване:
„Електронната система за таксуване е замислена е добре, когато е правено техническото задание, но сега реалностите са нови, а голяма част от компонентите не работят. Това важи както за оборудването в Центъра за градския транспорт, така и по спирките и автобусите. Давам един пример – шофьорите, които са служители на частната фирма, имат задължение да работят с цялата система – те трябва да се чекират, дечекират и да изпълнят необходимите операции със системата. Една грешка и прескачане на стъпка от един автобус, води до объркване на цялата софтуерна система. Това е причината таблата да не работят”, казва Чонов.
Още по-нелепа е ситуацията с монетниците. Първо те не са удобни, защото не приемат два лева, а и не връщат ресто. Но най-странното е, че билетът излиза от машината за повече от 1 минута!
„Тези билети първо, че са дълги 18 см, а за да излезе целият, трябва повече от минута! Хората бързат, късат го и това дава проблеми на автомата. В днешно време може да се плаща с телефон, с карта... Има неща, които трябва да се пипнат и променят. Аз съм оптимист, че със сериозни усилия на Общината, превозвачите и фирмата по Транспортния проект може да се вкарат в ред нещата”, обясни зам.-кметът по транспорт. Той каза, че дори ако е необходимо ще се подменя част от оборудването по системата, макар още да са гаранционни.
От Община Пловдив са поканили испанската фирма „Индра” да дойдат в Пловдив, за да се поставят всички техни искания. Ако те не откликнат на поканата, то юридическият екип ще търси решение на въпроса. На практика почти всичко с фирмата е разплатено, без сумата, задържана за гаранционна поддръжка.
Едно от новите неща, които ще се търсят през новия мандат, е по-голямата свързаност между Пловдив и близките населени места чрез градския транспорт.
„В момента има проблем с градския транспорт, който пътува по Републиканската пътна мрежа заради винетните стикери. Този проблем, разбира се, е решим. В новия програмен период на ЕС се очаква да има възможност за финансиране за свързаност между отделните общини. Ще видим програмите и ще видим докъде може да пуснем линиите от градския транспорт”, обясни бившият полицейски шеф.
Как Община Пловдив, ще се справя със задръстванията, вижте в линка:
Още от категорията
Земетресение до Раднево