Таван на изпитите за шофьорска книжка да сложи финала на безкрайното явяване на "скъсаните" кандидат-шофьори. Предложението е на Министерството на транспорта. Целта е да се намалят катастрофите, които по данни на полицията, над 90% са по вина на шофьорите. Предложенията бяха променени от служебния министър Георги Гвоздейков на дискусията "Карай умно, стигни жив", организирана от 24часа. По време на форума бяха обсъдени причините за високата смъртност по пътищата у нас.

Над 130 души са загинали от началото на годината у нас при катастрофи. Основната задача на дискусията беше да се стигне до решенията как да се сложи край на войната по пътищата. И действително едно от решенията, които бяха предложени бяха да се вземат мерки, така че на пътя да излизат само добре подготвени шофьори.

За целта Министерството на транспорта е подготвило предложения за промени, които в момента са на ниво съгласуване с други институции и скоро ще бъдат обявени за обществено обсъждане. Един от основните акценти е да се прекрати безкрайното явяване на поправителен изпит при кандидатстването за книжка. Предвижда се и по-голям контрол на автошколите.

Явяваш се веднъж на изпит за шофьорска книжка. "Късат" те. Действието се повтаря втори, трети и дори десети път. А това се случва често у нас.

Красимир Георгиев - председател на УС на Асоциация за квалификация на автомобилистите в България: "Принципът е ще се явявам, докато им омръзне и ми пишат оценка "Да". Това означава, че нещо куца в системата."

С подготвените промени се предвижда кандидатът за книжка да може да се яви на изпит общо четири пъти за половин година.

Георги Гвоздейков - служебен министър на транспорта и съобщенията: "Водачът при неуспешен последен опит при явяване, трябва да повтори, съответно да допусни обучението чрез връщане в учебния център, нови часове, нова теория, нова практика."

Промени ще има и за автошколите, които ще трябва да дават цялата информация за курсистите си по електронен път на транспортното министерство. Така при тежка катастрофа ще е ясно къде е обучаван шофьора, предаде БНТ. 

Георги Гвоздейков - служебен министър на транспорта и съобщенията: "Как е преминал обучението, спазени ли са часовете, какви елементи от обучението са преминати."

Целта на готвените промени е на пътя да излизат наистина подготвени шофьори. Инструкторите искат нови правила, но и спазване на вече старите. Според тях не са спазва правилото електронно устройство да задава маршрута за изпита по кормуване, защото често с инструкции се намесва изпитващият.

Красимир Георгиев - председател на УС на Асоциация за квалификация на автомобилистите в България: "Не може да един изпит, който трае 25 минути да има 26 промени на посоката на електронното устройство. Тези промени се правят от изпитващия. Ако вие му харесвате, ще ви подава лесна посока, ако вие не му харесвате, вас ще ви набута в центъра."

Дали промените ще влязат в сила и ще има ли нови предложения, ще стане ясно след обществено обсъждане.