Обхватът на тол системата трябва да е около 5000 км от републиканската пътна мрежа или наполовина от сега предложените за таксуване пътища. Такси да се плащат основно за автомагистрали, първи клас пътища и частично втори клас, а фокусът да бъде към транзитно преминаващите през страната транспортни средства. Това е изразено в становище на транспортното министерство, пише "Монитор".
Министър Росен Желязков коментира темата по време на изслушване пред ресорната парламентарна комисия. Посоченият от него обхват е двойно по-малък от първоначално предвидения - 10 800 км, заложен в заданието за разработване на системата.
"Това би позволило около 15 000 км от републиканската пътна мрежа да не бъдат подложени на таксуване, като ясно трябва да има ограничаване на ценообразуването спрямо отделните видове пътни превозни средства", обяви Желязков.
Депутатите на БСП отправиха критики към Желязков, че защитава интересите на превозвачите само „в битки“ в чужбина, като визираха двата пакета "Мобилност", а за тол системата (обхват и ценообразуване) заема пасивна позиция.
От изказването на транспортния министър става ясно, че позицията му е по-близка до транспортния бранш, който иска да плаща за преминаване основно за магистрали и първокласни пътища.
Припомняме, че ако системата влезе в сила водачите на камиони ще плащат за преминаване по пътищата по три начина – чрез бордово устройство, предоставено им от един от трите доставчика срещу месечен наем и депозит, чрез GPS тракер или чрез маршрутна карта.
Глоба от 2500 лв. ще плащат шофьорите, ако се опитат да излъжат тол системата и се движат по родните пътища с камион без да са платили такса. Санкцията ще влиза в сила, ако хванатият в нарушение водача откаже да плати на място компесаторна такса.
Компесаторната такса е значително по-ниска от предвидените в закона санкции. На място шофьорите ще могат да платят 125 лв. за камион от 3,5 до 12 тона и 175 лв. за тези над 12 т. Така те ще могат да се отърват от солената санкция и да продължат пътя си безпрепятствено до следващия календарен ден.
Тол системата беше отложена с три месеца, а бизнес и управляващите се договориха да се направят реални тестове на системата в средата на май, дни преди европейските избори. Страх от политизиране на темата преди вота забави разговорът между управляващите и превозвачите.
Още от категорията
Иван Христов: Имах период, в който пиех от сутринта! Бях на 3 уискита преди 9 часа