Над 100 тона мини са преминавали по пътищата на страната без обозначителни знаци и слабо охранявани.
Директорът на Националното следствие съобщи, че мините са били предназначени за завода за боеприпаси в Горни Лом, който се взриви в началото на октомври, допълва БНТ.
При трагедията загинаха 15 души. Служителите там са работили при първобитни условия на труд, сочи още разследването по случая.
Разследването на трагедията в Горни Лом до момента показва, че от средата на юли миналата година броят на доставените мини рязко се е увеличил. Причината - забавяне на изпълнението на договор с гръцките служби. Всеки ден на граничния пункт Кулата са пристигали по 4-5 камиона с експлозиви. Те били ескортирани от кола на гръцката военна полиция, пожарната и полицията. У нас обаче били посрещани от двама пенсионери.
„От българска страна се посрещат от двама служители на фирма за самоохрана. Пенсионирани милиционери, с по един пистолет на кръста и автомобил без отличителни знаци", обясни Евгени Диков, директор на Национална следствена служба.
Така боеприпасите потеглят към Горни Лом. По пътя минават през някои от големите градове на страната - Сандански, Дупница, Монтана, Враца. Оказва се обаче, че фирмата не е нарушила наредбата за транспорт на взривоопасни вещества.
„Просто е позволено по пътищата на България, магистралите да се движат по 21, по 42 включително до 100 тона мини без каквито и да е обозначителни знаци. Аз не мога да приема, че една табела с надпис взривоопасно на първия автомобил води до някаква сигурност при транспортирането на тези мини", допълва Евгени Диков, директор на Национална следствена служба.
По данни на разследващите малко преди трагедията, работна смяна от 12 души е трябвало да утилизира по 8 000 хиляди мини на ден, което е извън всякакви норми за безопасна работа. От следствието работят и по версията за грешка при самото изграждане на завода. До момента обаче е доказано по безспорен начин, че взривът не е бил умишлен.
TrafficNews.bg