
С наближаването на 15 септември и първия звънец в класните стаи, новата учебна година се очертава не просто като начало на още една образователна фаза, а като старт на мащабни промени в системата на предучилищното и училищното образование. Министерството на образованието и науката предложи пакет от реформи, които предизвикаха оживени обществени реакции, дебати и дори протести.
Една от най-дискутираните идеи в законопроекта е въвеждането на нов учебен предмет „Добродетели и религии“. Целта му е да насърчи моралните и гражданските ценности у подрастващите. Въпреки това, предложението предизвика сериозни обществени разногласия. Част от родителите и образователните организации го определиха като прибързано и ненужно, а някои дори протестираха срещу въвеждането на религиозни теми в задължителното образование.
В подкрепа на идеята обаче застана Българската православна църква, която предложи предметът да се нарича „Религии и етика“, като подчерта нуждата от по-широкообхватен подход към темата.
Само преди дни министър Красимир Вълчев повдигна въпроса и за по-късно начало на учебните часове. Това предложение е вдъхновено от европейски и световни практики, които отчитат нуждите на подрастващия организъм. Засега това остава на ниво препоръка към училищата и зависи от съгласието на родители, учители и административен капацитет. Практическото приложение ще бъде трудно за училищата с обучение на две смени, които са масова практика у нас.
Една от промените, която може да влезе в сила още тази учебна година, е забраната за използване на мобилни устройства по време на учебните занятия. Това е част от нов пакет мерки, насочени към повишаване на дисциплината и концентрацията в клас.
Паралелно с това се разработват и нови видове санкции, насочени към създаване на по-ефективна училищна среда и повишаване на отговорността на учениците към процеса на учене.
Още една значима реформа е свързана с отмяната на матурите в 10. клас. На тяхно място предлагат да се въведат интегрални изпити, които ще съдържат комбинирани задачи по математика и природни науки.
Те отново ще се решават със знания по математика, но и с помощта на знания и умения, придобити в часовете по природни науки, като така учениците ще се стимулират повече да мислят, а не да учат наизуст.
Сред другите идеи, които тепърва ще се обсъждат, са възможността за повтаряне на първи клас, ако ученикът не е усвоил базисните умения, както и преструктуриране на профилираните училища, включително математическите гимназии. Под въпрос е и възрастта, на която учениците да завършват основно образование – предложение, което цели да отложи важните образователни избори, правени твърде рано от децата.
Макар законопроектът все още да не е окончателно приет, се очаква гласуване през октомври или ноември. Част от мерките ще влязат в сила веднага след обнародването им, докато други ще се прилагат поетапно, с пълно разгръщане през учебната 2026-2027 година.
Предстоящата учебна година започва със същата несигурност и очакване, които обикновено съпътстват големите промени. Макар реформите да целят подобрение в качеството на образованието, техният успех ще зависи от включването на всички страни – учители, родители, ученици и институции в процеса на вземане на решения.
Още от категорията
Виж всички


Премиерът Росен Желязков посети Елените след наводненията
Акценти
Виж всички



Изведнъж стана ясно, че са пълни идиоти





Разпитват пред психолог Дебора в Пловдивския съд днес
Темите на Traffic News
