Ситуацията с пожарите е динамична, непрекъснато променяща се. По отношение какви са причините - основно това е човешката дейност. Подценявайки сухото време и силния вятър ситуацията излиза извън контрол за секунди. Това коментира в пред БНТ Николай Николов, бивш директор на ГДПБЗН и настоящ съветник на министъра на вътрешните работи.

По думите му, всяка година всичко започва от Хасково, Свиленград, Харманли и след това идват към районите на Ямбол, Пловдив, Пазарджик, Кюстендил, София, София-област и нагоре към Монтана. В дните на т. нар. горещници е изключително опасно време и трябва да пазим природата и имуществото си.

Пожарът в Пловдивско се разраства, обявиха бедствено положение в община Карлово30 къщи са изгорели

Николов смята, че превенцията е по-силен мотиватор отколкото санкциите и наказанията и дава по-добри резултати:

"Само за 2-3 дни има заведени 12 досъдебни производства срещу такива небрежни подпалвачи. Доказването на вината за един такъв пожар е доста труден и продължителен процес и невинаги бързия резултат. По отношение на превенцията - все още не успяваме да управляваме риска от бедствие. Този риск, ако успеем да го минимизираме, ще ограничи и ще допринесе до изключителни икономии на финансови средства и неоценими жертви, хора и имущества."

Според него имаме сравнително добър капацитет и добре подготвени пожарникари, но за по-добрата им работа трябва да бъдат назначени поне още 200 души, преди всичко за малките населени места. Николов каза още, че се очаква доставка на около 300 пожарни автомобила към края на годината. Като по-сериозен проблем той очерта липсата на капацитет да се гасят пожарите от въздуха.

"Дали не е време България, в частност пожарната, да има собствен ресурс хеликоптери, които да гасят от въздуха? Отварям скоби, взаимодействието с Българската армия в момента е чудесно, това е по-евтино - пожарната да използва ресурсите на армията. Там има подготвени пилоти, знаят как да се грижат за хеликоптерите, знаят какво да направят. Докато пожарната, ако придобива такива, да речем 50 млн. лева, това са най-малкото нещо. Големият проблем е как ще бъдат поддържани в експлоатация тези летателни средства и най-вече хората, откъде ще намерим. Т.е. трябва тепърва да обучаваме хора, които да са годни за това", коментира Николов.