„Не виждам как децата ще се върнат в клас по-рано от 8 ноември“, каза министърът на образованието и науката Николай Денков по btv.

По думите му този срок е за децата от 1. до 4. клас, като по-големите ще могат да се върнат в класните стаи седмица след това. „Децата ще се върнат в училище, когато осигурим максимално среда с безопасни учители и тестване на децата“, каза още Денков. Той припомни, че при тази заболеваемост е опасно децата да са в клас, защото те също се разболяват и боледуват тежко понякога.

„В момента 100 деца са с КОВИД-19 в болниците. Помислете каква отговорност е на следващия ден да оставим децата да учат и да вкараме още 100 в болница. Родителите не усещат тази отговорност, но върху нас тежи всеки ден“, каза още Денков. По-късно през деня предстои да бъдат отворени офертите за тестовете, с които ще тестват учениците.

Докато не видим какво точно представляват самите тестове, няма да имаме точен алгоритъм кой ги прави и кога. Разглеждаме вариантите да се правят и от родители, но след съответната гаранция, че тестовете са достоверни“, каза Денков.

„Разбирам притесненията на учителите за тестването, но те са неоснователни. Тук говорим за тестове, които децата могат да си правят сами, както е в Германия, или като тези вкъщи, които си купуваме от аптеката. Това са обикновени тестове. Ние ще обучим учителите, ще покажем нагледно как се тества, ще покажем и на децата, за да видят, че могат и сами“, уточни Денков.

„Ние нямаме избор при това ниво на заболеваемост. Или ще разболяваме децата в училище, или ще осигурим безопасна среда. Ако родителите искат да задържат децата в училище, може да не ги пускат“, каза още Денков.

На въпрос дали предстои нов локдаун, Денков коментира, че все още не е ясно. „Това, което виждаме от данните е, че тази седмица, въпреки покачването спрямо миналата, имаме едно известно задържане през последните дни. Ние отново сме на границата да видим дали ще тръгне нагоре или надолу кривата. Какво ще се случи в следващите две седмици е ключово за евентуален локдаун“, каза още той.