Основната роля на свещениците е да научат хората, че православието не е религия, а начин на живот, казва Негово преосвещество старозагорският митрополит Киприан.
Във връзка със скандалът със становището на Светия синод по отношение на Стратегията за детето, което беше публикувано в официалния сайт на Българската патриаршия, митрополитът заяви:
"Ние, членовете на Светия синод, получихме текста на становището на електронните си пощи. Очакваше се да посочим възраженията си, ако има такива. Мейлите обаче получихме на 6 февруари, крайният срок беше 8-ми, който за такъв важен документ е малък. То не беше прието, макар и да бе публикувано на страницата на Светия синод и Българската патриаршия. То не е наше официално становище. Качено е на сайта от Културно-просветния отдел на синода, някой го е направил на своя глава. В края на февруари документът ще бъде разгледан от Светия синод и ще излезем със становище. Когато става въпрос за такива важни въпроси, като този, отнасящ се за децата, не бива нещата да се притискат от ден за два, както се случи. Получи се неприятна ситуация, която беше обяснена от Русенския митрополит Наум, който пръв реагира в публичното пространство".
На въпрос: "Трябва ли да се износва бременност, която е в резултат на изнасилване, например?", митрополит Киприан заяви пред "Монитор", че човек е създаден по Божие допущение с любов от Бога, защото едно семейство се събира с любов.
По думите му децата се зачеват с любов и следва да бъдат отгледани в християнска среда, с подобаващото възпитание.
"Когато обаче зачеването е в резултат на изнасилване, майката съвсем естествено не може да приеме своето дете, защото то не е в резултат на благословената от Бога любов", обясни той.
"Има обаче и семейни среди, които нямат свои деца, но отглеждат чужди с любов и създават от тях християни и личности. Не е тайна, че самият аз съм оставен в детски дом, но ме отгледа жена, която не ме е родила. Тя ми даде цялата си любов и майчина грижа. В нейно лице аз имам една прекрасна майка. Моята родна сестра беше отгледана от други хора в Бургас, а аз в Казанлък. Тя също получи изключителни родителски грижи и любов. Тези семейства ни възпитаха и ни дадоха смисъла на живота. И двамата получихме първите майчини ласки от жени, които не ни бяха родили, но на практика ни дадоха всичко. Затова този въпрос е изключително сложен и всеки човек има право на избор, защото е създаден със свободна воля", допълни той.
Във връзка с виждането, че децата до 7-годишна възраст не бива да се оставят в детски градини и да не тръгват по-рано на училище, а да бъдат отглеждани вкъщи, Негово преосвещество митрополит Киприан заяви, че това виждане се корени в традициите на българската семейна среда.
"В Битие, когато Бог наказва Адам и Ева, казва, че тя ще ражда с мъки, а той ще прехранва семейството си с труд. Това означава, че Той е благословил жената да бъде вкъщи, да е домакиня и възпитателка на децата, а бащата да се грижи за препитанието. До 1944-1945 г. в България е съществувала своеобразната професия домакиня. Съпругите са се грижили за дома, с промяната на политическата обстановка са застанали редом с мъжете на струговете, поточните линии и във всички сфери. Малцина от младите хора знаят, че някога имаше детски градини и ясли към фабриките и заводите. Възпитанието си те получаваха от други хора. Така беше нарушена основната, благословената от Бога единица – семейството. Майката е тази, която с най-голямо чувство и с обич може да въведе детето в православието и да съгради в него християнските ценности. Свети Апостол Павел казва за семейството: "Бъдете една малка Христова Църква, в която винаги да цари благият Христов дух". Ето това е нарушаването на правото майката да възпитава детето си и нарушаването правото на детето да бъде със своята майка, от която да получи възпитанието", обясни още той.
Във връзка с промените, които преди броени дни френският парламент прие на първо четене, с които ще се заменият в документите "майка" и "баща" с "родител 1", "родител 2", митрополитът обясни, че в семейството няма "родител 1", "родител 2".
"Едно дете се прави с любов от двама – мъж и жена, които Бог е събрал и съчетал. И никой няма право да ги разлъчва, да се отрича от това. Какво означава това 1 и 2?!", попита той.
"Това не е нормално. Повтарям: Господ ги съчета мъж и жена! Нищо друго не може да бъде признато, няма "родител 1", "родител 2". Обществото, което наблюдава разкрепостеността на европейските законодателства, влияе пагубно за възпитанието на децата в каквато и да е религия, в случая говорим за православието. Защо нашият парламент не приеме такъв закон?!".
Според него у българина все още са останали здрави патриархални корени.
Снимка: Pixabay
Още от категорията