Автобусите с марка „Икарус“ излизат окончателно от употреба. Возилата ще бъдат пенсионирани завинаги през юли, съобщиха от Столична община. Четири месеца преди местния вот столичният автопарк ще бъде изцяло обновен. 

“Икарусът”, който гордо тръгва по софийските улици в средата на далечната 1967-а година. Той носи надежда на столичани, че вече няма да се прескачат по спирките. Уви, измамна. За модерното возило се заговоря бързо, а гражданите са щастливи от придобивката си. Поне за това свидетелстват кадрите, които се пазят в бнт. За унгарския тигър говорят и шофьорите в градския транспорт. Било въпрос на чест да подкараш машината. Спомня си Красимир Лазаров. Откриваме го в последният гараж, от където всяка сутрин потеглят “Икарусите”.

Красимир Лазаров: ”Това си ме влечеше от малък и цял живот съм на колела. Просто желязна машина, железният кон. И София се разрасна с него.”

С “Икарусът”, който и до днес кара, се запознават преди 32 години. Тогава Красимир е току–що завършил, 21–годишен младеж. Спомня си, че с возилото привличал погледите на младите дами. Не се разсейвал обаче.

Красимир Лазаров: ”Като погледнеш лошо няма. На всеки се случва, няма млад, няма стар. Като влезе хубава булка – поглеждаш и това е.”

Вече няколко пъти изпробвал новите автобуси.

Красимир Лазаров: ”По-нови са автобусите, които вкарва общината, по-компактни, по-ниски, по-удобни за работа, но въпреки всичко си го обичаме “Икаруса”, с две приказки ще ни е мъчно.”

Не са обаче само шофьорите тези, на които “железният кон” ще липсва. Ивайло Андреев събира макети на унгарската кола от години. Целият му живот преминал в задочна любов с легендарните автобуси.

Ивайло Андреев, колекционер: ”Винаги съм харесвал дизайна на “Икарус”. Дизайна като модел, като врати, като копчета за отваряне, всичко това много ми харесваше още малък и в един момент… всичко се произвежда, всичко има, и когато ги видях, че се продават, първото нещо, което си взех – беше един “Икарус”.

Ивайло пази ревниво своите седем автобуса. Само един от тях струва 500 долара. Не дава на никой от семейството си да ги докосне.

Ивайло Андреев, колекционер: ”Не са евтини, защото не са масово производство, а се правят лимитирани серии за колекционери. Който успял да вземе, вземе – после вече могат да се набавят, но много по-скъпо.”

Финалният акорд ще е в края на юли, тогава возилата ще бъдат пенсионирани завинаги. Красимир се надява “Икарусът” да влезе поне в музея.

Красимир Лазаров: ”Слуша ме още, но си е морално остаряла техника.”

ОЩЕ НОВИНИ ЧЕТЕТЕ ТУК!

ТrafficNews.bg