Турция е на път на реши проблема си с шофьорите чужденци, които извършват нарушения, а после напускат страната, без да си платят глобите. В съседската държава вече действа разпоредба, според която шофьорите ще плащат паричната санкция на границата, съобщи СБА. Ако откажат, ще остават през превозно средство.
Интересното е, че българската Пътна полиция има абсолютно същия проблем, но с турските шофьори и особено с водачите на тежкотоварни камиони. Те масово извършват нарушения, а после не си плащат глобите и напускат страната ни. Неведнъж от нашето МВР са се оплаквали, че когато поискат информация за конкретно лице, извършило пътно нарушение у нас, турските власти отказвали съдействие.
В Европейския съюз обаче действат други правила, които правят по-лесно глобяването на шофьори нарушители, независимо от коя държава от ЕС са и в коя друга страна на съюза са извършили нарушението.
По силата на специална директива, когато водачите извършат нарушение по пътищата на друга държава от ЕС и не са били установени там, получават фишовете за глоби в собствената си страна. Това се отнася, както за българите, когато са в друга държава на Евросъюза, така и за гражданите от ЕС, извършили нарушение у нас. Глобите се налагат според правилата в страната, където е направено нарушението, но се изпращат в държавата на нарушителя и се събират там.
Директивата се отнася за девет нарушения:
*управление на пътно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или след употреба на наркотични вещества или техни аналози;
*преминаване на червен светофар;
*управление на пътно превозно средство по пътна лента, когато пътни светофари подават сигнал за забрана за използването ѝ;
*управление на пътно превозно средство по т. нар. бус лента;
*превишаване на разрешената максимална скорост;
*движение в аварийната лента на автомагистрала, без да има право за това;
*използване на мобилен телефон по време на управление на ППС, освен чрез устройство, позволяващо използването на телефона без участието на ръцете;
*ако не използвате предпазен колан или каска;
*превозване на деца в нарушение на изискванията за използване на системите за обезопасяване.
Засега глобите за неправилно паркиране не влизат в обхвата на директивата.
При извършване на някое от изброените нарушения номерът на автомобила се пуска за автоматизирано търсене в националните бази данни за регистрацията на пътното превозно средство.
След установяване на собственика на возилото, с което е извършено нарушението, се изпраща уведомително писмо. То задължително съдържа следните данни:
*нарушението;
*дата, час и място на нарушението;
*правна квалификация на нарушението;
*предвидената санкция за нарушението;
*данни за уреда, с който е установено нарушението – в случаите, когато такъв е използван.
Уведомителното писмо се изготвя на един от официалните езици на държавата – членка на Европейския съюз, където е регистрирано пътното превозно средство. С него се определя срок на собственика до 60 дни от датата на получаването му да заплати глобата или да посочи данни за лицето, управлявало пътното превозно средство, с което е извършено нарушението. Когато собственикът посочи, че не той, а друг е извършителят на нарушението, се изпраща ново уведомителното писмо – този път до истинския нарушител. Той също има срок от 60 дни да се издължи.
Още от категорията
Сигнал за бомба в НДК