Фокусът на Министерството на образованието и науката е насочен върху това как да се справим добре през идващата нова учебна година, защото ни очакват нови вълни от пандемията от COVID-19.

Основната мярка за преодоляването на дефицитите от дистанционното обучение през последните две години е свързана с осигуряването на максимално присъствено обучение. Това ще позволи да се обхване и новият материал, но и да се направят упражнения върху материала, който не е усвоен достатъчно добре при дистанционното обучение, съобщиха от МОН.

"За тази цел МОН разработи специални насоки за обучение в условия на пандемия, документът е изпратен за съгласуване в Министерството на здравеопазването, а на 24 август предстои обсъждането му в Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в системата на средното образование", каза служебният министър на образованието и науката проф. Николай Денков в отговор на въпрос от народния представител Цецка Бачкова за това какви мерки предприема МОН за преодоляване на дефицитите от обучението в електронна среда.

"Разписаните в насоките задължителни и препоръчителни мерки осигуряват условия за преминаване към обучение в електронна среда само в краен случай и най-вече на локален принцип - на отделен клас, отделно училище, на група от училища в даден регион, според епидемичната обстановка", каза министър Денков. Той увери, че образователните институции в цялата страна ще бъдат затваряни само при крайна необходимост - в тъмночервената зона. За тази цел е много важно да се увеличи процентът на ваксинираните учители и на непедагогическия персонал, и МОН организира активна кампания. Направени са вече над 40 регионални срещи с участието на над 85 процента от директорите на училищата и детските градини.

"Предвиждаме да се обогати и преструктурира националната електронна библиотека за учителите, за да използват те по-ефективно богатите ресурси в нея и да споделят иновативните методи на преподаване", съобщи министър Денков. Той припомни, че служебното правителство е отпуснало 500 000 лева за библиотеки и кътове за четене в 96 училища. Изключително важна също е ролята на образователните медиатори и осигурихме заплащането на труда им до края на януари 2022 г., с допълнителни европейски средства по проекта "Подкрепа за успех", отбеляза министърът.

"Много важна за преодоляване на дефицитите от електронното образование е подкрепата на родителите и училищата ще бъдат стимулирани, и финансово, за по-ефективно взаимодействие за повишаване на мотивацията и ангажираността на учениците в образователния процес", каза министър Николай Денков. Той съобщи, че правителството е одобрило 500 000 лева за Националната програма "Участвай и променяй", по която родителите са активни партньори в образованието. Програмата е насочена основно към децата, които са с най-голям риск от отпадане от училище. Ще има също мерки за децата и учениците със специални образователни потребности, като те ще преминават в дистанционно обучение само в краен случай.

"МОН ще осигури и недостигащите малко над 40 000 устройства за обучение в електронна среда, като вече са поръчани 15 500 от тях. На 13 август обявихме обществена поръчка и за още 24 500 устройства, ще гарантираме и достъпа на всеки ученик до интернет", увери министърът на образованието.

Той съобщи, че са започнали обсъждания на няколко нива за това как трябва да изглежда електронната платформа за образованието на утрешния ден - с квалификации за учителите, с възможности за оценка на работата на децата и с модули за персонализирано обучение на учениците. В следващите няколко месеца ще се вземе решение каква да бъде платформата и с европейски средства ще се направят обществени поръчки за изработка на софтуера и за връзката му със съществуващите образователни ресурси.