Министерство на здравеопазването публикува обширен отчет за дейността си през последните три месеца. В документа се посочват всички дейности, които са извършени от институцията в периода на второто служебно правителство от от 16.09.2021 г. до 10.12.2021 г.

TrafficNews публикува целия документ без редакторска намеса. Ето какво гласи отчетът:

  • През отчетния период Министерството на здравеопазването, съвместно с Националната здравноосигурителна каса, създадохме условия за обособяването на т. нар. „COVID зони“ в лечебните заведения за извънболнична помощ. Към момента в страната има разкрити над 115 COVID зони. По този начин е осигурена още една възможност за лечение на пациенти с леко или със средно тежко протичане на коронавирусна инфекция, освен възможността да бъдат прегледани и лекувани от избрания от тях общопрактикуващ (личен) лекар. В COVID зоните се обслужват всички нуждаещи се, независимо от здравноосигурителния им статус, като хората могат да бъдат насочени към тях от личния лекар или да се самонасочат при проява на симптоми на болестта или съмнение за наличието на такива. Клиничните прегледи, медико-диагностичните изследвания и лекарствата се заплащат от НЗОК;
  • С цел осигуряване достъп до медицински грижи в условията на пандемия от COVID-19 за всички нуждаещи се, въз основа на наблюдение и анализ на актуалната епидемичната обстановка, своевременно дадохме указания на РЗИ за създаване на организация и преструктуриране на лечебните заведения с оглед осигуряване на необходимия брой болнични легла за всички нуждаещи се пациенти, включително и за деца, със и без COVID-19; за разпределението на ремдесивир, моноклонални антитела и кислород в болниците; за осъществяване на ефективен контрол по спазването на противоепидемичните мерки; за анализ на смъртността в съответните области и др.;
  • Изготвихме План за действие за периода 2022-2024 г. към Приоритет 12 „Здраве и спорт“ на Националната програма за развитие: БЪЛГАРИЯ 2030. Програмата е рамковият стратегически документ на България, който определя визията и общите цели на политиките за развитие във всички сектори на държавното управление, включително техните териториални измерения. В нея са развити детайлизирани стратегии по отделните приоритети, а в плана за действие са заложени основните мерки за постигане на целите. Предложенията са приети от Министерството на финансите, която е водеща институция по управление на програмата и предстои одобряване на документите от Министерския съвет;
  • Изготвихме Годишния доклад за 2020 г. за състоянието на здравето на гражданите и отчет за изпълнението на Националната здравна стратегия 2020. Докладът анализира здравното състояние на гражданите през съответната година, достигнатите нива на показателите, характеризиращи това състояние, както и извършените дейности и разходваните средства за изпълнение на основните цели и задачи в областта на здравеопазването. Докладът е приет от Министерския съвет и предстои да бъде изпратен в Народното събрание;
  • С цел преустановяване на порочната практика в процедурите по обжалване на експертните решения на ТЕЛК експертизата да се връща многократно от НЕЛК към ТЕЛК, което поставя хората с увреждания в неблагоприятната ситуация на продължаващо с години преосвидетелстване, без да могат да получат окончателно и влязло в сила експертно решение, на РЗИ, ТЕЛК и НЕЛК изпратихме Указание на министъра на здравеопазването за прилагане на Правилника за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи;
  • Продължава работата по изготвяне на Национален антираков план, в който ще бъдат предвидени мерки по отношение на онкологичните заболявания в четирите ключови области: превенция, ранно откриване, диагностика, лечение и подобряване качеството на живот на пациентите с рак. За целта е създадена работна група, в която са включени водещи специалисти в областта на превенцията, скрининга, диагностиката и лечението на онкологични заболявания. Беше организирано участието на специалистите в международна онлайн конференция „Европейската стратегия за борба с рака: Дългосрочният ефект за нашето здраве“ с участието на еврокомисари, депутати от Европейския парламент, български и чуждестранни експерти в областта на медицинската онкология;
  • Продължихме работата по Националния план за борба с инсулта. Заложените в него цели са свързани с намаляване на смъртността и инвалидизацията от мозъчно-съдови заболявания. В работната група включихме широк кръг от доказани специалисти с богат професионален опит по нервни болести, неврохирургия, образна диагностика, включително интервенционална рентгенология, анестезиология и реанимация, както и специалисти, имащи отношение към рехабилитационните дейности. По повод Европейския ден за борба с инсулта представители на Министерството на здравеопазването и специалисти в областта на неврологията, неврохирургията, образната диагностика, кардиологията и неправителствени организации, работещи в тази област, подписаха Декларация, с която се ангажираха да работят за намаляване на инсултите в страната с 10%;
  • Продължихме изпълнението на големия инвестиционен проект „Подкрепа за развитие на системата за спешна медицинска помощ“, финансиран по Оперативна програма „Региони в растеж” 2014-2020 г.;
  • Изпълняват се дейности по проект BG05M9OP001-2.012-0001 „Продължаваща подкрепа за деинституционализация на децата и младежите“, по който МЗ е партньор;
  • Активно работихме и по проект „Специализация в здравеопазването“, финансиран по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” 2014-2020 г., с който се подпомага финансово обучението за придобиване на специалност от лекари, лекари по дентална медицина, медицински сестри и акушерки;
  • Проведохме срещи с представители на Европейския комитет за предотвратяване на изтезанията и нечовешкото или унизително отнасяне или наказание, като с оглед направените препоръки назначихме проверки в лечебни заведения за психиатрична помощ и изготвихме информация до Комитета за предприетите мерки;
  • Извършихме всички необходими действия, свързани с подготовката на определянето на места за специализанти, финансирани от държавата за 2022 г. по новия ред с осигуряване на финансирането, приети вече на такива места. Осигурихме изпълнението на законовите функции на министъра на здравеопазването, свързани с образованието и квалификацията в здравеопазването;
  • Предприехме необходимите действия, свързани с подготовката за успешно провеждане на декемврийската изпитна сесия на специализантите по медицински специалности;
  • Осигурихме безпрепятственото предоставяне на административните услуги, свързани с упражняване в чужбина на придобита в България медицинска професия и признаване на професионална квалификация по медицинска професия, придобита в чужбина, с цел работа в България;
  • Продължава и процесът по деинституционализация и закриване на домовете за медико-социални грижи за деца, като на тяхно място се разкриват центрове за комплексно обслужване на деца с увреждания и хронични заболявания. Целта е предоставяне на грижа, лечение, рехабилитация, специализирани здравни услуги, психо-социална рехабилитация, социална подкрепа на децата и техните семейства;
  • Създаването на структури за нови медицински дейности в съществуващи лечебни заведения за болнична помощ се разрешава със заповед на министъра на здравеопазването, въз основа на комплексна оценка на потребностите на населението от този вид дейности на територията на съответната област или регион. През периода издадохме 16 заповеди за разрешаване на нови медицински дейности;
  • В областта на опазването на общественото здраве и във връзка с продължаващото епидемично разпространение на COVID-19 продължихме провеждането на засилен епидемиологичен надзор, профилактика и здравен контрол с цел ограничаване на заболяването. Актуализирахме критериите за оценка на разпространението на COVID-19 в съответните държави и поставянето им в цветови зони. Актуализирахме мерките, които се прилагат спрямо пристигащи на територията на страната и са свързани с конкретни здравни изисквания;
  • Предприехме действия за доставка на ваксини срещу COVID-19 на държавно ниво чрез сключване на споразумения за доставка на 4 вида ваксини - аденовирусна, иРНК, антигенна и инактивирана;
  • Своевременно изготвихме указания до регионалните здравни инспекции относно планиране на дейностите по надзора и ваксинопрофилактиката на COVID-19 и провеждането на граничен здравен контрол. Проведохме регулярни видеосрещи с РЗИ за обсъждане на епидемичната ситуация, отчетност на ваксините и тяхното разпределение, работа със системата за борба с COVID-19 и др.;
  • Създадохме възможността за прилагане на т.нар. „зелен сертификат“ за допускане на различни обществени места и провеждане на дейности, както и за работа в хосписи, лечебни заведения за болнична помощ и домове за стари хора;
  • Извършено беше изменение в дефиницията за „потвърден случай на COVID-19“. Допълнихме заповедта на министъра като включихме допълнително определение за  „повторен потвърден случай“. За лицата, срещнали се за втори път с вируса, създадохме възможност да получат Цифров COVID сертификат или Удостоверение за преболедуване.
  • Създадохме организация и наличният кадрови ресурс в РЗИ беше мобилизиран, като дейностите основно бяха насочени към: извършване на епидемиологични проучвания на установени положителни случаи и издирване на контактни лица; издаване на предписания за поставяне под карантина; издаване на заповеди за отмяна на карантина; провеждане на изследвания с бързи тестове; извършване на проверки за спазване на въведените забрани и ограничения със заповеди на министъра на здравеопазването и др;
  • Продължи провеждането на граничен здравен контрол на граничните контролно-пропускателни пунктове на Република България, във връзка с въведени ограничения за пристигащи от рискови държави, които трябва да бъдат поставени под задължителна карантина;
  • Осигурихме доставките на ваксини за изпълнение на Националния имунизационен календар и тяхното предоставяне на ОПЛ чрез РЗИ;
  • В областта на държавния здравен контрол дейността беше фокусирана върху: опазване здравето на гражданите чрез подобряване системите за мониторинг на факторите на жизнената среда (шум, йонизиращи и нейонизиращи лъчения, питейни води, води за къпане, минерални води и др.); извършване на периодичен анализ и оценка на данните за състоянието на жизнената среда и здравния статус на населението; осъществяване на ефективен контрол на предлаганите на пазара продукти и стоки със значение за здравето на човека;
  • С цел осигуряване на достатъчно количества дезинфектанти за масова и професионална употреба, създадохме необходимата организация за съкращаване на нормативно определените срокове при разглеждане и оценка на постъпилите досиета на биоциди. Продължи издаването на временни разрешения по реда на чл. 55, пар. 1 от Регламент (ЕС) № 528/2012;
  • Изготвихме проект на техническо задание за изграждане на интегрирана информационна система за събиране и отчитане на дейностите по държавен здравен контрол, който е утвърден от Държавна агенция „Електронно управление“;
  • Участвахме в работата по проект "Изработване на рамка за качество на образованието и грижите в ранна детска възраст“. Проектът се реализира с подкрепата на Европейската комисия;

В областта на промоцията на здравето и профилактиката бяха реализирани следните специфични дейности:

  • Успешно реализирахме Проект BG05SFOP001-2.019-0041 “Повишаване ефективността на провежданата политика по опазване на общественото здраве“, финансиран по Оперативна програма „Добро управление“ 2014 -2020 г.;
  • Проведено беше XIII-тото издание на Националния ученически конкурс „Посланици на здравето“. Конкурсът се организира в партньорство с Министерството на образованието и науката, Министерството на околната среда и водите, Министерството на младежта и спорта, Министерството на културата, Офиса на Световната здравна организация за България, Български младежки Червен кръст и Националния център по обществено здраве и анализи;
  • Под ръководството на Министерството на здравеопазването, Българската делегация взе участие в деветата сесия на Конференцията на страните по Рамковата конвенция за контрол на тютюна. Беше координирана подготовката на официалните позиции на страната по разглежданите теми;
  • Участвахме в работни среща по време на посещението на Европейската комисия против расизма и нетолерантността (ECRI) в Република България;
  • Подготвихме проект за въвеждане на електронно наблюдение на лечението в амбулаторни условия в активна и продължителна фаза на туберкулозата;
  • Предприехме действия за доставка на диагностикуми и консумативи за диагностика на вирусни хепатити по „Национална програма за превенция и контрол на вирусните хепатити в Република България за периода 2021-2025 г.; доставка на Изониазид за провеждане на специфична химиопрофилактика на туберкулоза; избрахме изпълнители на дейности по превенция на туберкулозата сред групите в риск за 2021 г. по същата програма;
  • Избрахме изпълнители за дейности по превенция на ХИВ и СПИ сред рисковите групи през 2021 г. по “Националната програма за превенция и контрол на ХИВ и сексуално предавани инфекции в Република България, 2021-2025г.”;
  • Осигурихме доставките на диагностикуми и консумативи за микроскопско и културелно изследване за туберкулоза и осигуряване на имунологични изследвания на медицинския персонал, ангажиран с диагностика, лечение и грижи за пациентите с туберкулоза, MDR-TB и XDR-TB за превенция на вътреболничните инфекции и контрол на туберкулозата по „Национална програма за превенция и контрол на туберкулозата в Република България, 2021-2025 г.”; 
  • Закупихме необходимите количества консумативи за бърза диагностика на туберкулозата и бърза молекулярна диагностика на вируса SARS-CoV-2;
  • Изготвихме проект на техническо задание за изграждане и развитие на уеб-базирана информационна система за събиране на данни от подполучатели и партньори съгласно „Национална програма за превенция и контрол на вирусните хепатити в Р. България за периода 2021-2025 г.“. Същият беше представен за утвърждаване от Държавна агенция „Електронно управление“;
  • През периода извършвахме непрекъснато наблюдение, обобщаване и предоставяне на текущи данни на ECDC и СЗО, свързани с контрола на туберкулозата, ХИВ, СПИН и вирусни хепатити;
  • Създадохме необходимата организация и бяха подписани договори със 101 лечебни заведения, които изпълняват дейности по Националната програма за подобряване на майчиното и детско здраве 2021-2030. По този начин обезпечихме дейностите за периода в съответствие с времевия хоризонт на Плана за действие за периода 2021-2023. Чрез програмата се осигурява изпълнението на дейности, за които няма осигурено финансиране от други източници и които имат значителен здравен ефект, свързан с ранната диагностика на заболявания и увреждания в областта на майчиното и детското здраве, и с осигуряването на комплексни медицински грижи за деца с определени хронични заболявания;
  • Подписахме договори с 34 лечебни заведения за поддържане и подобряване на материално-техническата обезпеченост и капацитета от медицински специалисти и помощен персонал в структурите по съдебна медицина на обща стойност 1 732 000 лв., осигурени по бюджета на Министерството на здравеопазването;
  • Успешно бяха подготвени, защитени и подадени 6 проектни предложения за финансиране по Националния план за възстановяване и устойчивост с общ бюджет  791 756 574 лв. Проектните предложения са насочени към модернизиране на системата за педиатрични грижи в страната, създаване на Национален център за лъчелечение с протонна терапия, модернизиране на системата за диагностика и лечение на онкологични заболявания в страната;
  • За първи път в страната са предвидени целенасочени инвестиции за изграждането на система за оказване на спешна медицинска помощ по въздуха. Предвидихме създаване на 10 мозъчно-съдови центрове за диагностика и ендоваскуларно лечение на мозъчно-съдовите заболявания, оборудвани с най-съвременната медицинска апаратура. Предложихме извършване на инвестиции в обновяването и модернизирането на материално-техническата база в системата на психиатричната помощ в страната, включително в държавните психиатрични болници, центровете за психично здраве и психиатричните клиники и отделения към държавните и общински лечебни заведения. Не на последно място - предвидихме изграждане на Национална дигитална платформа за медицинска диагностика и модернизиране на  извънболничната помощ чрез създаване на национален  интердисциплинарен център за широко-обхватен скрининг и изграждане на 365 амбулатории за извънболнична помощ и консултативни медико-социални звена в малки отдалечени населени места;
  • Ускорихме изпълнението на проект „Подкрепа за развитие на системата за спешна медицинска помощ”, финансирано по Оперативна програма „Региони в растеж“. В отчетния период бяха доставени последните бройки линейки тип В и тип С по сключените договори, с което бяха обновени 358 медицински превозни средства за нуждите на системата на спешната медицинска помощ;
  • По Проект „Подобряване на условията за лечение на спешните състояния“, финансиран по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“, който е ключов за Министерството на здравеопазването, продължи процесът по организиране и провеждане на обучения за служителите от центровете за спешна медицинска помощ, като за посочения период бяха обучени около 300 човека;
  • В изпълнение на проект „Специализация в здравеопазването” създадохме условия за възобновяване приема на документи от специализанти, желаещи да получат финансова подкрепа. Изменен бе бюджетът на проекта и бяха повишени индикаторите за изпълнението му, с което Министерството на здравеопазването пое ангажимент за подкрепа на по-голям брой специализанти - от 270 на 500 човека;
  • В изпълнение на проект „Подобряване мониторинга на качеството на питейните води”, финансиран по Оперативна програма „Околна среда“, в отчетния период създадохме условия за продължаване на доставката на лабораторна апаратура за осъществяване на радиологичен контрол на питейната вода в страната. Доставените апарати са пуснати в експлоатация и е проведено обучение на служителите, които ще работят с тях;
  • 133 са издадените актове, с които министърът на здравеопазването упражнява правата на държавата при управлението на търговските дружества с над 50 % държавно участие в капитала;
  • Приехме Вътрешни правила за одобряване, актуализиране и отчитане на бизнес програмите на публичните предприятия – търговски дружества към МЗ, след което стартира и процеса по изготвянето и приемането на стратегическите документи от управителните органи на дружествата. Към момента постъпилите бизнес програми на дружествата се анализират и предстои тяхното одобрение от министъра, в качеството му на упражняващ правата на държавата като едноличен собственик на капитала, или общото събрание на акционерите;
  • Изменихме Вътрешните правила за дейностите, свързани с управлението на търговските дружества – лечебни заведения и други дружества с държавно участие в капитала, свързано с промяна на критериите за освобождаване/неосвобождаване от отговорност на управителните органи на търговските дружества;
  • Проведени бяха извънредни общи събрания на акционерите на лечебните заведения – търговски дружества със смесено държавно и общинско участие в капитала; 
  • Обявихме и проведохме процедури за членове на органи за управление на публичните предприятия към МЗ. Част от процедурите са финализирани, изготвени и подписани договори за възлагане на управлението, инициирани и проведени извънредни общи събрания на акционерите;
  • През периода бе осъществено наблюдение върху финансовите показатели на търговските дружества с над 50 на сто държавно участие. Обобщихме информацията за нетната експозиция, правилата за концентрация и избор на изпълнител за предоставяне на финансови услуги от търговските дружества с над 50 на сто държавно участие;
  • Осъществяван бе мониторинг на тримесечна база по ключови показатели за дейността и финансовото състояние на 183 лечебни заведения за болнична помощ с преобладаващо държавно и общинско участие в капитала;
  • Осигурихме пълна прозрачност за заплащането на медицинските дейности, чрез публикуване на официалната интернет страница информация за цените на всички предоставяни медицински и други услуги от лечебните заведения, с цел намаляване на нерегламентираните плащания от страна на пациентите;
  • За проследяване на готовността и ефективния отговор на създадената епидемична ситуация с COVID-19 регулярно проследявахме общия капацитет и заетост на болничните легла в лечебните заведения, в т.ч. заетостта на леглата, определени за лечение на пациенти с COVID-19, както и получените, разпределени и налични лични предпазни средства за защита на медицинския персонал;
  • Осигурихме целеви средства за капиталови разходи на държавните лечебни заведения за подобряване на материално-техническата база, закупуване на високотехнологична медицинска апаратура и закупуване на съвременно медицинско оборудване;
  • Осигурихме средства в общ размер на 4 млн. лв. за основен ремонт и обновяване на клиники и отделения в 17 лечебни заведения;
  • За подобряване функционирането на системата за оказване на болнична помощ в страната на лечебните заведения бяха осигурени средства за закупуване на ядрено-магнитен резонанс - 3 бр., ангиографска апаратура – 4 бр., апарат за нуклеарно-медицински изследвания, компютърен томограф – 3 бр. и С-рамо за хибридна съдова операционна зала и роботизирана система за рехабилитация – локомат;
  • Осигурихме средства за закупуване на лабораторна апаратура и оборудване за вирусологична диагностика на COVID-19 и рентгенови апарати – ст