40 милиона лева са необходими за реконструкцията на разбития участък от 40 км на АМ "Тракия" в района на Чирпан. Такава е оценката направена след обстойно обследване на трасето, посочва министъра на благоустройството Петя Аврамова. АПИ обаче не разполага с такива финанси, затова се търси вариант за целево финансиране. 

Докато текат тези мудни процедури от близо година, шофьорите продължават да карат на аутобана като на обикновен междуградски път. В края на 2018 „Пътна инфраструктура“ въведе ограничение на скоростта до 90 км/ч в участъка, което е валидно и към днешна дата. Като мотив бе изтъкнато опазване живота и здравето на пътуващите. 

От тогава насам от началото на 2019 до момента за текущ ремонт и поддържане на автомагистрала „Тракия“ в участъка между Чирпан и Стара Загора, са разходени общо 1 625 049 лв., от които за „кърпене“ са вложени 996 хиляди лева. Такива дейности обаче имат съвсем временен ефект и не могат да подобрят трайно състоянието на настилката. Така единствен вариант е основен ремонт.

Как се стигна до тук? 

Строителството на автомагистрала „Тракия“ в участъка Оризово - Стара Загора стартира през 2003 г. с изпълнител Сдружение „РЪНУЕЙ - БГ“. Трасета с обща дължина около 40 км е разделено на два подучастъка. Първият подучастък е с дължина 16 км и строителството ми приключва през 2007 г., като обектът е въведен в експлоатация. Вторият подучастък е с дължина 24 км, като строителството на територията на община Чирпан започва през юни 2003, а на територията на община Стара Загора - през октомври 2004. Обектът е завършен през 2008 г и въведен в експлоатация за ползване от 14 октомври 2011 г. 

Гаранционният период за целия 40-километров участък от автомагистралата е изтекъл. Той е бил 5 години, като през този период строителят е отстранявал за своя сметка появилите се дефекти по трасето. Понастоящем то се ремонтира само поддържащо със средства от държавния бюджет.

Причините

Причините за появата на повредите по настилката в участъка са комплексни, но основният фактор за влошеното състояние на отсечката е интензивното движение, в това число тежкотоварно, което е целогодишно. Това пише в отговора на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Интензивността на трафика драстично нараства в последния работен ден, в последния почивен/празничен ден, а така също и през активния летен сезон. Вследствие на това, експлоатационните качества на настилката се влошиха, особено в активната лепта за движение - завършват констатациите на МРРБ. 

Какво последва и ще последва? 

След като отговорността премина единствено върху плещите на държавата, повече от ясно е, че единствен сценарий е проект и неговото изпълнение с бюджетни пари. 

Към този момент технологичният проект е в процес на подготовка. Индикативната стойност на ремонта на 40-киломстровата отсечка – само на дясното платно, което е по-разрушено възлиза на около 40 млн лева. Това обаче се оказва огромна стойност за бюджета на АПИ. От регионалното министерство твърдят, че с оглед възлагане на ремонта в най-кратък срок в момента се разглеждат възможности за целево финансиране на обекта от държавния бюджет.

По всяка вероятно обаче се очертава още дълго шофьорите да не използват магистралата по предназначение, предвид, че периодът на стартиране на процедурите все още е неясен, а още по-трудно прогнозируемо е кога ще започне поетапният ремонт и колко време ще продължи.