Дано има раздвижване на пазара и да отчетем някакъв ръст в продажбите на коли през 2015 г. Това си пожелава по отношение на бизнеса за новата година Любомир Доросиев, зам.-председател на Асоциацията на вносителите на автомобили в България. Ние сме един европейски пазар по отношение на автомобилите втора ръка, който обслужва и близките до нас държави - Македония, Сърбия, Албания, Гърция, Турция.Имаме доста чуждестранни клиенти, посочи Доросиев.

Гърците често идват да търсят автомобили в България, като най-често го правят около Нова година, продължи той. Ето защо продажбите на коли втора ръка зависят не само от доходите на българите, но и на ръста на икономиките на съседните страни, както и на желанието на съседите ни да пазаруват.

Търговците на коли изпращат изминалата 2014 г. със смесени чувства по отношение на постигнатите резултати. Към края на 2014 г. има по-скоро намаление в продажбата на автомобили. "За момента не мога да се похваля с някакъв ръст. Иначе като цяло не се оплакваме, нормално се работи, но по принцип, в сравнение с предходната година, особено в последните два-три месеца на 2014 г. определено имаше застой на продажбите", обясни Любомир Доросиев.

Това се забелязва най-ясно в сегмента на най-скъпи автомобили втора ръка, тези които са по-луксозни и се продават за над 30 000 лв. "При тези коли се забелязва една въздържаност за покупка от страна на клиентите. Няма много пари в държавата, както всички знаем", коментира Доросиев.

Тенденцията от последните години е във времето около коледните и новогодишни празници да не се отчита засилен интерес на пазара на коли втора ръка. Според Любомир Доросиев тогава хората мислят за почивки, за весело изкарване на празниците и не са много склонни да дават пари за автомобили, защото така или иначе им се натрупват много други разходи около празненствата.

Освен за подаръци и за трапезата през декември има и по-високи сметки за ток и парно. "Декември и януари обикновено са ни най-тежките месеци. След това мисля, че нещата ще си дойдат на мястото", коментира Доросиев.

По думите на зам.-председателя на Асоциацията на вносителите на автомобили, добре се продават всякакъв вид коли, понякога дори и в средния, малко по-скъп сегмент. Но в отделните автокъщи се продават различен клас автомобили. "Моето наблюдение показва, че трудно се продават коли до 5000 лв. Това са по-старите автомобили, които са над 10 години.

Най-продавани са колите между 8000 и 20 000 лв.", твърди Доросиев. Търсят се коли с всякаква големина, но традиционно българите предпочитат семейните автомобили - с 4 врати, съобщи "Стандарт". Затова често се купуват лимузини и комбита.
"Интересното е, че българинът започна да залага на автомобили, които са по-нови и качествени.

Определено обаче не се търсят прекалено мощни коли. Хората се съобразяват с това, че данъкът за тях ще е по-висок, повече ще се харчи за застраховка "Каско", за гуми и обслужване. Търсят се по-обикновени, народни коли, но и запазени, които да вършат работа като семеен автомобил", обясни Любомир Доросиев.

Купуват с пари в брой

"Лично аз съветвам моите клиенти да си купят кола с парите, с които разполагат. Според мен, това е по-разумно от това да теглят кредити и после да ги изплащат. От време на време обаче забелязвам, че има такива, които взимат заеми, някои автомобили пък минават през лизинг", казва зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили в България Любомир Доросиев. Но най-често хората купуват кола с парите, които са успели да съберат в брой, например когато са получили някакво наследство или пък са продали нещо голямо и скъпо.

TrafficNews.bg