Близо 89 процента от учениците в България вече се обучават дистанционно, след като в България бе обявено извънредно положение заради заразата с коронавирус.
„Зад това да започне да функционира дистанционното обучение на учениците стои нного човекочасове работа. Предложихме на учителите два варианта – синхронно във виртуална класна стая и асинхронно – с дистанционно възлагане на задачи и самоподготовка. Препоръчахме втория вариант, въпреки че от предварителната информация разбрахме, че 90 процента от българските ученици имат електронни устройства, на които да работят”, каза министърът на образованието Красимир Вълчев на извънреден брифинг за първия ден на електронно обучение на българските ученици.
Той подчерта, че за начало са посъветвали преподавателите да започнат с асинхронно обучение, защото въпреки наличието на голям брой електронни устройства, вероятно има семейства с повече деца, или пък родителите трябва да ги използват за работа.
Вълчев призова родителите да бъдат активни и да помагат, особено при учениците до седми клас – начален и прогимназиален етап.
„Партньорството между учители и родители е ключово за ефективно образование”, каза още министърът на образованието.
Той подчерта, че инфраструктурата е подложена на много голямо изпитание. Става дума за обеми от 5 до 20 пъти увеличен трафик в платформи като „Школо”, например. Предприели са стъпки увеличаване капацитета си, но така или иначе няма структура може да издържи на такова натоварване. Във всички държави е имало такова временно нарушаване.
„Наясно сме, че от тези 89 процента не при всички обучението е било ефективно. Но се надяваме в близките дни и това да се случи”, каза Вълчев.
Той обясни, че онези учители – близо 2000, които нямат техническа възможност да преподават, Министерството на образованието ще се опита да закупи техника. Усилията ще са насочени към онези школа, където има най-много такива проблеми. Това ще се случи в рамките на няколко дни.
Ще бъдат инвестирани между 1 с 2 милиона лева от оперативен фонд „Наука, образование за интелигентен растеж”.
„Моментът е такъв, че позволява да препрограмираме част от средствата, заложени по тази оперативна програма. Там където има проблем с платформите, днес – в момента, изпращаме на всички училища напътствия за работа с платформата Майкрософт Тиймс – единствената компания, с която Министерството имаме. До момента малко училища са я използвали. През годините са ползвани и сме насърчавали обучението през различни платформи. Сега тази ще бъде като резерв. Направили сме регистрации на всички учители и ученици, защото знаем, че там се срещат най-големите трудности и отнема време. Пак казвам, това е просто вариант”, поясни министърът на образованието.
С мобилните опаретори е говорено за точки за WiFi достъп. От тези 11 процента, които още не са се включили в онлайн обучението половината нямат устройства, а другата – достъп до интернет. Устройства МОН не може да осигури в момента, защото в България има над 700 000 ученици. Пет процента от тях нямат достъп до компютър, таблет или телефон – тоест става дума за 35 000 устройства.
Най-често проблемите са в кварталите и селата с хора от ромски произход. Там където няма как да се осъществи през интернет, ще се разпечатват материали и ще се оставят от медиаторите пред домовете на децата. После те ще трябва да комуникират с учителя си по телефон.
„Да, отказваме се от принципа на обединеното преподаване. Работим за минимизиране на щетите. С тези дни до 29 март, средно ще имаме 22 неучебни дни. Това отхвърля вече границите на разумното, границите на възможното за преструктуриране. Част от часовете за самоподготовка могат да се преструктурират в това, което се случва сега. Но ние неизбежно ще влезем в компенсиране на част от тези дни, в които не може да се провежда учебен процес. Има пет сценария и за нито един от тях нямаме сигурност, че е по-вероятен от другите. Ако продължим до 6 април, пролетната ваканция ще се преструктурира във Великденска. Ако е още повече, ще мислим нещо друго. Но няма вариант за нулева година. 60 процента от нея вече е минала”, каза още Вълчев.
Той обясни, че за оставащия учебен материал са необходими 30-35 дни в зависимост от степента на образование. Тези дни могат да бъдат преструктурирани и компенсирани – дали събота и неделя, дали през юни.
„Аз лично съветвам никой да не си прави планове за почивки през юни, не знаем докога ще продължи настоящата ситуация”, завърши Красимир Вълчев.