
Днешните студенти и ученици ще живеят в ерата на променящите се професии в следващите четири-пет десетилетия. Прогнозите са, че ще сменят до три-четири пъти професии, а не работни места по време на трудовия си живот. Това означава, че те ще се преквалифицират по време на трудовия си живот и това е фундаменталната промяна. Тя е обусловена от това, че досегашните вълни на автоматизация водеха до работни места, които изискваха по-тясно специализирани знания. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на заседанието на Комисията по образованието и науката в Народното събрание, на което се обсъждат два законопроекта за промени в Закона за висшето образование.
Последната вълна на автоматизация, в условията на изкуствен интелект, по-скоро ще води до честа смяна на професиите и до едни по-широко профилни професии. Това означава, че ще са необходими по-широко профилни бакалавърски програми и възможност за надграждане няколко пъти с магистърски програми, обясни министър Вълчев.
"Ние имаме структурен проблем с търсенето на висше образование - имаме потребности на обществото и на пазара на труда, а от друга страна - имаме търсене на образование. Тези две неща не кореспондират и ще дам примери. В момента имаме остър недостиг на инженери - на 100 души, които се пенсионират, едва 45 са тези, които ги заместват. На 100 медицински сестри, които се пенсионират или навлизат в пенсионна възраст, 38-40 са тези, които ги заместват. Годишно 150 хидроинженери се пенсионират, а 15 завършват в Университета по архитектура, строителство и геодезия. Малко са и студентите, които учат ядрена енергетика. И ние се опитваме, с всички елементи на политиката, с които разполагаме, "да вържем" двата пазара - пазара на образование и пазара на труда, или потребностите на обществото и пазара на труда. Това го правим със стипендиите, с безплатното обучение по определени професионални направления, с допълнителни стипендии за приоритетни професионални направления, и го правим най-вече с приема. Като намаляваме приема в социалните, стопанските и правните науки. Той е намален в десетгодишен период с близо 60 процента, в някои професионални направления дори с 80 процента, а увеличаваме приема в техническите специалности, но той остава незапълнен", каза образователният министър.
Вълчев отбеляза, че се обсъжда и може би през май ще бъде представена концепция за промяна в рамковите учебни планове за увеличаване на часовете по математика и по природни науки. Основната причина в момента да не можем да направим това предложение е, че нямаме достатъчно учители по математика и по природни науки. Ако някой икономист е решил да стане учител по математика, то е добре дошло и държавата да финансира втора образователно-квалификационна степен, за да стане учител по математика. Ако някой инженер е решил да стане учител по физика, също ще е нещо, което ще е изключително полезно за системата на образованието, каза министър Красимир Вълчев.
Припомняме, че министърът на образованието и науката Красимир Вълчев след среща с ректорите на техническите висши училища в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) на 28 април каза, че с ректорите и с академичните общности са съмишленици по отношение на това, че трябва да стимулират полагането на матури по математика, физика и химия, докато се проведе дебата и ако се вземе решение - да има задължителна матура по математика. Всички, които присъстваха на срещата, изразиха мнение, че задължителната матура по математика е едно от най-добрите неща, което може да се направи в услуга на техническото висше образование, допълни тогава той.
Още от категорията

Добра новина! Подобрява се състоянието на малкия Марти, пометен от АТВ на Слънчев бряг

По нов начин определят сметките за електричество
