Комисията за защита на конкуренцията глоби румънската „Данте Интернешънъл“ СА, която държи електронния магазин eMAG.bg, с 137 887,44 лева (1% от приходите за 2013 г.) заради заблуждаваща реклама.
Решението на КЗК от 11 март бе публикувано снощи в регистъра й.
Производството е образувано с решение септември 2014 г. след сигнал и жалба на двама души заради кампанията „Спечели екскурзия до Канарите“, провеждана от 28 юли до 17 август 2014 г. и рекламирана по телевизията. За да участва в томболата за 6-дневната екскурзия за двама на остров Тенерифе, човек трябвало да си купи продукт от онлайн магазина.
Един от оплакалите се в КЗК потребители си купил бургия за 3 лева, но установил, че не може да участва в томболата, защото за нея могат да се регистрират само хора, купили продукт на стойност поне 100 лева. В рекламата обаче не е било указано, че има минимален праг за стойността. П.И. твърди в сигнала си, че това нарушава Закона за защита на конкуренцията, защото представлява заблуждаваща реклама.
Подобна е и жалбата на М.А.
Проверката на КЗК потвърдила описаното в сигнала.
От "Данте интернешънъл" обаче са категорични, че не са нарушили закона.
Рекламите целят да съобщят на потребителя само най-важната информация - невъзможно е представянето на пълната информация в 20-секунден клип, но в него през цялото време е бил написан домейнът на сайта www.emag.bg, на който потребителят може да получи пълна и точна информация относно условията на всички пет рекламирани предложения, обясняват от фирмата, чиято реклама завършва с призива „влез в еМАГ и сам се убеди“.
Според тях липсата на уточнението, че покупката трябва да е на стойност поне 100 лева не прави рекламата подвеждаща, защото "ако се следва логиката на сигналоподателя, то ДАНТЕ би следвало да укаже в рекламата всички необходими условия за участие под страх някой от потребителите да не бъде подведен, а видно от правилника на кампанията минималната стойност на поръчката е само едно от тях".
Нещо повече - те се съмняват във въпросния сигналоподател, защото заявяват, че за целия период на кампанията eMAG.bg не е продал нито един брой бургия на стойност 3 лева и че такъв артикул изобщо не се предлага от онлайн магазина.
Интернет потребителите в голямата си част са образовани млади хора или хора на средна възраст, които умеят да боравят с компютър и имат опит с онлайн пазаруването - трудно е такива хора да бъдат заблудени от търговец, а в сайта eMAG условията са били много ясно написани, включително минималната сума.
"Невъзможно е потребителят да влезе в сайта и да не разбере за минималната сума за покупка", пишат от фирмата.
"Обратно, при един стандартен магазин за електроника и битова техника, дори и търговецът да е посочил в телевизионната си реклама в рамките на 3 секунди със ситен шрифт, че има изисквания за участие, е много по- вероятно потребителят действително да бъде заблуден", пишат те.
КЗК обаче глобява фирмата и обяснява защо:
"В този смисъл Комисията приема, че в едно рекламно послание е невъзможно да бъдат изчерпателно посочени, онагледени и визуализирани всички аспекти на цялостната рекламна концепция, още повече когато в рекламното послание е посочен интернет адресът, на който всяко заинтересовано лице може да получи подробна информация и разяснения относно рекламната кампания и правила за участие. В същото обаче, следва да бъдат отразени основните характеристики на рекламирания продукт и то по начин, непозволяващ да доведе до заблуда потребителя. Изискването за минимална стойност на покупката безспорно е важно условие за участие".
Това не е първия случай, в който КЗК глобява eMAG - през ноември електронният магазин бе глобен с над 750 000 лева заради кампаниите им "Черен петък" и „1+1 гратис Tassimo”.
TrafficNews.bg