Австрийската фирма „Щрабаг” е една от най-големите строителни фирми в цяла Европа, като активите й са за над 14 млрд.долара, а служителите над 70 000. В портфолиото на компанията са редица впечатляващи обекти в Централна Европа като магистрали, виадукти и мостове.

Преди дни в сайта на компанията се похвалиха и за новата си поръчка, която са спечелили в Унгария.  Тя е за участък от магистрала между градовете Ксорна и Шопрон с дължина от 20,5 км. Поръчката е на стойност от 167 млн. евро, като включва изграждането на аутобна, а в участъка ще бъдат направени и 18 моста. Срокът за изпълнение е 36 месеца.

Сега да се върнем у нас.  Българското разделение на „Щрабаг” отвори врати през 2002 година, като има клонове в почти всички големи градове. Първите големи поръчки, австрийската компания получава в София. Под тепетата тя стъпва през 2016 година, когато спечели първата си поръчка. Процедурите за избора на фирмата обаче минаваха през стриктния контрол на Европейската банка за развитие и възстановяване, която отпусна 30 млн. заем. Изпълнителят и всички детайли по поръчките бяха съгласувани с финансовата институция.  Те продължиха близо 1 година преди парите да бъдат отпуснати, така  ремонтите дейности  започнаха през юли 2016 година.

Тогава бе затворено Коматевско шосе, а през август 2016 започна работата по бул. „Руски”.  Третият обект „6 септември” бе стартиран през април 2017 година.  Със затварянето на бул. „Руски” излезе и информационна табела, на която пишеше, че срокът за приключването на строителните дейности е 730 дни. Пловдивчани тогава недоумяваха как за тези три обекта са нужни 2 години, за да бъдат завършени.  Дойде обаче и следващо решение, с което крайният срок на булевардите бе удължен с още 1 година. По време на обсъжданията в Общинския съвет стана ясно, че единствената причина за по-големия срок е изграждането на бул. „Северен”.  Проблемът там е, че има още няколко имота, които трябва да се отчуждят и за това е нужно повече време.

Дали обаче „Коматевско шосе”, „6 септември” и „Руски”  ще са готови и с Акт 16 до август 2018 година? Първите два булеварда са с готови пътни участъци, като строителите продължават да работят по тротоарите и велоалеите. Изключение прави малка част от „6 септември” между Моста на Адата и кръговото с „Източен”. Фирмата работи по малък участък от бул. „Руски”, а по него остава още една част от западното платно от 650 метра.

Какво показват цифрите:

Участъците, които са ремонтирани до този момент са с дължина от около 5 км. Тук става дума за пътно легло с тротоари и бордюри от двете страни, нова канализация, подземна инфраструктура и осветление.  Това включва 2,2 км по Коматевско шосе от кръстовището с бул. „Александър Стамболийски” до базата на Ботев в крайния квартал; 1,1 км от „6 септември” от Моста на Адата до „Цариградско шосе”; две платна по 650 метра от по „Руски” от Централна гара до „Гладстон” плюс още едно платно от 600 метра от „Гладстон” до „Преслав”.

Ремонтът на трите булеварда предварително се оценяваше на 20 млн. лева, докато другите 10 млн. лева са за бул. „Северен”. По много груби сметки 1 метър улица с тротоар и велоалея, водопровод, подземна комуникация и осветление излиза по 3571 лева във въпросните три булеварда или 3,5 млн. лева на километър. Измерено във времеви хоризонт това прави по 7,6 дни за 1 метър улица или 730 дни за 5,6 км пътна мрежа.

Политиката на фирма „Щрабаг” в България е да не дава информация и становища на медиите относно текущи проекти, които изпълнява.

Община Пловдив официално не е изразявала остри позиции спрямо фирмата изпълнител. На моменти имаше напрежение между градските власти и фирмата най-вече заради темповете на работа и  графика за затваряне на улици. Кметът Иван Тотев дори бе категоричен през август 2017 година, че няма да позволи да се затвори „Руски”, докато фирмата не приключи с изпълнението на „Коматевско шосе”.  

Официалният коментар на градските власти е, че ремонтите вървят по график, като са имали уверението на фирмата изпълнител, че строителните работи по трите булеварда ще приключат преждевременно.  Въпреки това крайният срок за приключването на обектите от 30-милионния заем е август 2019 година.