Прогнозите за драстичен скок на данъците за старите и замърсяващи коли няма да се случат в повечето общини. Налогът се променя заради промените в закона, приети в края на 2018 г., които вкараха еко коефициент при изчисляването на дължимите суми. Мнозинството от кметовете обаче залагат минимално увеличение на данъка за замърсяващите автомобили в предизборната 2019 година.
Един от мотивите за промените е за коли, които замърсяват по-малко, да се плащат и по-ниски данъци за сметка на по-старите и не толкова екологични машини. Местните власти обаче масово залагат минимално оскъпяване за по-старите, но по-масово използвани коли, показва проверка на Mediapool за предложенията за промяна на наредбите за местните данъци. Мотивът е туширане на поскъпването на сумите за тези автомобили, тъй като досега за доста от тях е имало и отстъпка за наличие на катализатор, която отпада.
Все пак ръст за данъците за тези коли ще има, но те по-скоро ще настигнат сумите, които се плащат за по-новите и по-екологични автомобили.
Повечето общини все пак предвиждат максималната отстъпка за колите от по-високите екокатегории. За най-новите и най-малко замърсяващи автомобили тя е 60 на сто. Крайната сума обаче зависи и от мощността, и от годините на колата.
Много от администрациите директно обосновават предложенията си за конкретни ставки с това, че така в минимална степен ще се стигне до промяна на плащането. Не се търси и финансов ефект, тъй като масово постъпленията от данъка върху превозните средства остават същите като през 2018 г. Приходите от това плащане би трябвало да се използват за поддържане на пътната инфраструктура в общините, включително и за пътищата, които някои местни власти имат намерение да поискат от държавата, за да не се плаща за тях винетка.
Хората с вили и апартаменти в курортите също ще плащат повече за тях на местните власти през тази година. Поскъпването е в пъти и се дължи отново на промени в закона, с които се вдигнаха праговете за данък сгради за подобни имоти, които не са основно жилище и не са регистрирани като туристически.
Как се формира данъкът
Данъкът за колите се формира от три компонента. Два от тях се определят от местните власти в законово установени граници. Това са ставките за мощност и за екологичност. Народното събрание фиксира коефициентът за годините на автомобила. Той реално е без значение за колите от 15 до 20 години. За тези над 20 години е равен на 1.1, за автомобили между 10 и 15 години е 1.3, за такива от 5 до 10 години - 1.5, а за най-новите оскъпяването и съответно коефициентът са най-големи - 2.3.
До момента коефициентът за годините на автомобила, както и ставката за мощност бяха основните показатели при определянето на данъка. Даваше се и отстъпка между 20 и 60 на сто за колите с катализатори и мощност до 74 kw.
Сега екоотстъпка ще има за колите с екологична категория Евро 4, 5 и 6 независимо от мощността. Колкото по-висока е екокатегорията, толкова по-голямо е намалението. Мотивът за тази промяна беше, че така ще намалеят данъци за по-новите и по-екологични коли за сметка на старите, които отговарят на първите екостандарти - 1 и 2 или въобще не отговарят на такива. Дългосрочната идея е стимулиране на подмяната на автопарка с по-нови машини.
Минимално оскъпяване
По-големите общини предлагат минимално вдигане на данъка за по-замърсяващите автомобили. Целта е поскъпването за техните собственици, които са и повече на брой, да не е шоково. Повечето местни власти обясняват предложенията си за ставки с това, че така сумите, които хората трябва да платят, ще са близки до миналогодишните.
Така например в София в проекта за наредба директно е посочено, че данъкът ще се определя по минималните параметри, заложени в закона. В столицата отстъпките за колите с най-високата екологичност ще са 60 на сто, тези от категория Евро 5 ще ползват намаление от 40%. За Евро 4 също е предвидена отстъпка от 20 на сто. За колите от категория Евро 3 коефициентът е единица и не влияе, а за тези с най-ниската екологичност има минимално оскъпяване от 10 на сто. От общината обясниха, че за една трета от собствениците данъкът ще намалее, а за останалите ще се увеличи, но с различни суми.
Подобно е предложението и на община Бургас. Разликата е, че там ще се плаща повече за коли с мощност над 74 киловата. За по-малко мощните автомобили се залагат минималните ставки, а причината е, че така администрацията иска да тушира увеличението на сумите за тези машини заради отпадането на бонуса за катализатор. За колите от 74 до 150 киловата този компонент остава без промяна спрямо 2018 г., а мотивът е "сравнително запазване на стойностите на досега заплащаните данъци, без драстични намаления в стойностите от нововъведените данъчни облекчения". Заложени са обаче високи ставки за мощност за колите над 150 киловата.
Община Пловдив пък предлага по-малки отстъпки за по-екологичните автомобили и минимално оскъпяване на сумите за по-старите и цапащи. Ставките за мощност целят да няма разлика спрямо 2018 г. Оскъпяване ще има само за колите с мощност над 245 киловата. Прогнозата на местната власт е, че данъкът ще намалее за колите до 5 години, както и тези, които отговарят на категории над Евро 4. Увеличение пък ще има за собствениците на автомобили на възраст над 15 години, които съответстват на по-ниските стандарти.
До плюс 300 лева за кола 2005 г.
"Приемливо увеличение" е мотивът за предложенията за данъка в община Стара Загора. Анализ на администрацията там показал, че данъкът за колите до 74 киловата, произведени през 2005 г., ще нарасне с 83% заради отпадането на отстъпката за катализатор. Тези проценти обаче се равнявали на максимум 25 лева.
По-значимо поскъпване ще има за колите над 150 киловата, произведени през същата година, които отговарят на ниски екокатегории (до Евро 3). За тях поскъпването ще е с 50 на сто, а в парично изражение - с между 100 и 300 лева.
Тази увеличена сума обаче щяла да се плаща само през 2019 г., тъй като през 2020 г. те минават в друга възрастова категория и данъкът им ще намалее, успокояват от администрацията.
В пъти по-високи данъци за вила в курорт
Повече от два пъти ще се увеличат сумите за данък сгради за вили в курортни селища от тази година. Причината е, че парламентът реши за жилища в курорти, които не са основни и не са обявени като места за настаняване, да се плащат по-високи данъци.
Около 15 000 собственици на такива имоти в Банкя и Панчарево ще платят 2.5 пъти повече за тях през тази година. За второ жилище в Банкя плащането ще е равно на 5 промила от данъчната оценка на имота. В Панчарево ставката ще е 4.5 промила. До тази година тези имоти се облагат с 1.85 на хиляда върху данъчната оценка. Тази ставка вероятно ще остане непроменена за собствениците на жилища в останалата част от общината.
Увеличение ще има и за хората, които имат апартаменти и вили в Несебър, Обзор, Слънчев Бряг. За тях данъкът вече ще е равен на 5 промила от данъчната оценка, а не както досега - на 1.8 на хиляда. Малко по-малко ще е поскъпването за имотите в Свети Влас, селата Равда и Баня, както и местността "Кузлука", които също са част от община Несебър. За тях ставката нараства на 4.5 промила.
Толкова се очаква да се плаща и за вили и апартаменти в Банско. За основните жилища в общината ставката е 2 на хиляда.
Ставки на данъка за автомобили в някои общини
Мощност (в kW) | Ставки по закон (лева на kW) | София | Пловдив | Бургас | Стара Загора | Велико Търново | Шумен |
до 55 | 0,34-1,20 | 0,34 | 0,55 | 0,34 | 0,50 | 0,34 | 0,50 |
55-74 | 0,54-1,62 | 0,54 | 0,77 | 0,54 | 0,70 | 0,54 | 0,70 |
74-110 | 1,10-3,30 | 1,10 | 1,62 | 1,65 | 1,50 | 1,50 | 1,45 |
110-150 | 1,23-3,69 | 1,23 | 1,90 | 1,84 | 1,70 | 1,90 | 1,70 |
150-245 | 1,60-4,80 | 1,60 | 1,90 | 2,40 | 1,80 | 2 | 2 |
над 245 | 2,10-6,30 | 2,10 | 2,10 | 3,15 | 2,20 | 2,10 | 2,50 |
Екокатегория | Коефициент (граници по закон) | ||||||
Евро 1 и 2 | 1,1-1,4 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 |
Евро 3 | 1-1,1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Евро 4 | 0,8-1 | 0,8 | 0,9 | 0,8 | 0,9 | 0,9 | 0,8 |
Евро 5 | 0,6-0,8 | 0,6 | 0,8 | 0,6 | 0,7 | 0,8 | 0,6 |
Евро 6 | 0,4-0,6 | 0,4 | 0,6 | 0,4 | 0,5 | 0,6 | 0,4 |
Мощност (в kW) | Благоевград | Враца | Кърджали | Смолян | Ямбол | Несебър | |
до 55 | 0,34 | 0,34 | 0,50 | 0,80 | 0,56 | 0,52 | |
55-74 | 0,54 | 0,54 | 0,65 | 0,90 | 0,75 | 0,70 | |
74-110 | 1,10 | 1,10 | 1,10 | 1,50 | 1,54 | 1,43 | |
110-150 | 1,40 | 1,23 | 1,23 | 2,20 | 1,72 | 1,60 | |
150-245 | 1,80 | 1,60 | 1,60 | 2,50 | 2,00 | 1,80 | |
над 245 | 2,10 | 2,10 | 2,10 | 3,20 | 3,00 | 2,20 | |
Екокатегория | |||||||
Евро 1 и 2 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | 1,1 | |
Евро 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Евро 4 | 0,9 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | 0,8 | |
Евро 5 | 0,8 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,6 | 0,7 | |
Евро 6 | 0,6 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 0,5 |
Източник: Проктонаредбите на общините. Ставките не са окончателни.
Възраст на колата | Коефициент (еднакъв за цялата страна) |
Над 20 години | 1,1 |
15 - 20 години | 1 |
10 - 15 години | 1,3 |
5 - 10 години | 1,5 |
до 5 години | 2,3 |
Източник: Закон за местните данъци и такси
Още от категорията
НСИ: Безработицата в България намалява