Как се получават социални помощи в условията на извънредно положение? С този въпрос се обърна към редакцията на TrafficNews пловдивчанката Лидия Велева, която се опитва да предпази възрастната си майка от COVID-19 и не й позволява да напуска дома си.
„От началото на извънредното положение ежечасно ни приканят да си стоим вкъщи. Плашат ни колко е страшно, как особено рисковите групи (хора с придружаващи заболявания, онкологични и др.) трябва да са по-отговорни. Аз съм отговорна, моите родители не са излизали от началото на извънредното положение”, разказа Велева.
Преди Великден отишла в пощата в район „Тракия”, за да вземе интеграционните добавки на майка си. „След 45 минути чакане разбрах, че няма да ми ги дадат. Веднага потърсих по телефона повече информация, защо в медиите се твърди, че предвид извънредното положение ще важат еднократни пълномощни. От „Социално подпомагане” на бул. „Руски” ми казаха: Да, права сте, върнете се, ще ви ги дадат. Но и това не стана. Днес отново опитах да ги взема, но все още няма постигнато споразумение и не се изпълнява уж решението на правителството и Щаба за неизлизане от вкъщи на хората с увреждане. Няма яснота дали тези пари, след като са само месец за месец, хората реално ще ги получат”, оплака се Лидия Велева.
TrafficNews потърси за коментар д-р Надя Танева, директор на дирекция "Социално подпомагане" – Пловдив. Тя обясни, че за разлика от пенсиите, които могат да се получат с еднократно пълномощно, при социалните помощи пълномощното трябва да е нотариално заверено. Това е решение на Агенция „Социално подпомагане” и на Български пощи, които имат сключен договор. Д-р Танева обаче посочи, че е запозната с казуса и лично три пъти е разговаряла с жената и е обяснила възможностите.
„Ако лицето има банкова сметка, средствата се превеждат по банков път. Това е едното решение. Също така може да подаде заявление по имейла и средствата ще й бъдат носени вкъщи”, посочи директорът на дирекция "Социално подпомагане".
Тя обясни също, че по принцип ако помощите не се получат два месеца, на третия се губят като право. Това условие обаче не важи по време на извънредно положение, така че средствата остават налични.
„Госпожата имаше достатъчно време или да направят банкова сметка на лицето, или да пуснат заявление по имейла. И средствата за двата месеца щяха да й бъдат занесени вкъщи. Говорила съм със служител на пощата, както и с Агенция „Социално подпомагане”. Но такъв е договорът, който е сключен и той не зависи от нас”, допълни д-р Танева.