Коронавирусът, който засегна целия свят, се оказа едно глобално предизвикателство, което вся страх и паника у човечеството. Успоредно с това обаче, това предизвикателство доведе и до нови промени, които според експертите ще се превърнат в устойчиви тенденции в следващите години. Най-сериозно влияние пандемията оказа върху бизнеса. Някои бизнес сектори претърпяха значителни загуби, докато други успяха да се приспособят към променените условия и дори да се разрастват. Какво се промени в последните няколко месеца, откакто заразата обхвана целия свят? Ето няколко от най-важните тенденции, на които вече ставаме свидетели:

Онлайн услугите - все по-предпочитани

Социална изолация, дистанция, извънредни мерки - тези неочаквани промени затвориха хората в домовете им, ограничиха контактите им с познати и излизанията навън. Всичко това, доведе до ръст в електронната търговия. Много хора избраха да пазаруват от онлайн магазини. Причините за това са повече от очевидни - възможност да получат желаните продукти, като максимално ограничат напускането на дома и досега с други хора, за да запазят собственото си здраве и това на семействата си. Казано по друг начин, онлайн пазаруването предлага повече сигурност и удобства в сравнение с традиционния начин за пазаруване.

Какво означава това за собствениците на бизнес? За тези, които все още не присъстват активно в онлайн средата, коронавирусът показа необходимостта от прехвърляне на бизнеса в дигиталната среда, активност в социалните мрежи и инвестиране в онлайн реклама. Онлайн търговците, които отдавна са тръгнали по този път и са създали разпознаваеми брандове вече имат значително предимство пред останалите си конкуренти.

Макар че на този етап мерките вече са една идея по-отпуснати, хората вече са изградили навик. Дори една част от потребителите, които са отказвали да поръчват онлайн, защото са имали съмнение, по време на извънредната ситуация са направили своите първи онлайн поръчки. Затова според експертите, онлайн търговията ще продължи да расте и ще става все по-предпочитана.

Работата от вкъщи - новото нормално

Служителите на един бизнес са негов основен двигател. Начинът на работа се оказа още едно от нещата, което претърпява промяна заради развитието на заразата. Много от компаниите за пръв път се наложи да се сблъскат с предизвикателството служителите им да работят от вкъщи, за да им осигурят повече безопасност. Едновременно с това обаче мениджърите трябваше да се справят с организацията на новия работен процес, да инвестират в системи за разпределяне и проследяване на работата на отделните служители, за да отчитат  реалната им продуктивност. Служителите, от своя страна, откриха и предимства в смяната на офиса с дома.

Появата на нови услуги 

Времената на криза, освен всички негативни последици, често завъртат колелото на промяната и дават старт на нови идеи и бизнес възможности. Появата на нови услуги, които набират все повече популярност, не е никак учудващо. Общото между всички тях е, че те са предимно онлайн базирани или са насочени към усъвършенстването на вече съществуващи услуги, с цел повишаване на сигурността и създаване на по-добро потребителско преживяване. Например, foodpanda доставя продукти от магазина. Преди коронавируса тази услуга навярно нямаше на се радва на същия интерес, но в сегашните условия тя е удобна, практична и по-безопасна.

Със сигурност, пандемията промени и ще продължава да променя не само бизнеса, но и всички останали сфери на човешкия живот. Не бива обаче че мислим, че всички промени ще бъдат изцяло негативни, някои от тях носят голям потенциал за развитие.