И общинските болници ще могат да станат бази за обучение на специализанти. Това ще стане с промени в Наредбата за изискванията към лечебните заведения, които обучават студенти и специализанти. Тя е публикувана за обществено обсъждане. Целта на промените е в лечебните заведения по-лесно да имат достъп студенти и/или специализанти.
Лечебните заведения ще имат по-голяма ангажираност към обучението им. За целта в проекта е предвидено болниците, които не могат да осигурят обучение за част от модулите и разделите от практическото обучение по съответната следдипломна специалност да имат сключен договор с друга база, в която те могат да се проведат.
Проверките, които експертната комисия прави на болниците, кандидатстващи за обучителни бази, дали отговарят на критериите в наредбата могат да бъдат дистанционни.
„Предвидено е проверката да се извършва въз основа на представените документи –обосновката на лечебното заведение за съответствието му с критериите и условията, на които трябва да отговаря структурата и организацията на дейността в лечебното заведение, необходимото оборудване и квалификацията на персонала, както и доказателствения материал, въз основа на който е изготвена обосновката“, става ясно от мотивите към предложените промени.
По този начин ще бъде избегнато допълнителното финансово натоварване на кандидатстващото лечебно заведение, свързано със заплащане на командировъчни разходи на експертната комисия. Все пак, е предвидена и възможност при необходимост експертната комисия да може да посети на място лечебното заведение.
В проекта на Наредба се предлага и оптимизация на изискванията към лицата, които могат да бъдат включвани в експертните комисии за проверка на съответствието.
В момента лечебните заведения имат право да обучават студенти и/или специализанти, само ако са получили одобрение от министъра на здравеопазването. Регламентирани са голям брой индикатори за изпълнение на критериите, на които трябва да отговаря структурата и организацията на дейността в лечебното заведение, необходимото оборудване и квалификацията на персонала, за да може да се осъществява обучението, като голяма част от индикаторите не са пряко свързани с провеждането на обучение.