Google излезе с прелюбопитен доклад за отражението на извънредното положение върху навиците на хората и тяхното позициониране в различните държави и градове.
В анализа се сравнява придвижването на хора във времевия интервал между 16 февруари и 29 март спрямо периода 3 януари - 6 февруари 2020 г. Използвани са данни от телефоните на хората, които са позволили Google да следи локацията им чрез функцията "История на местоположението", която е активна на много устройства без техните собственици реално да си дават сметка за това.
От корпорацията обаче са категорични, че събраните и анализирани данни не могат да дадат съвсем точна картина, защото точността на данните варира за различните региони и страни, а и има мнозина, които не използват опцията - локацията им не е активна, което прави доклада ориентировъчен.
"Google подготви този доклад, за да помогне на вас и служителите в общественото здравеопазване да разберете как рефлектират социалните насоки за дистанциране, свързани с COVID-19. Този доклад не трябва да се използва за медицинска диагностика, прогностични или лечебни цели", посочват от компанията.
В област Пловдив резултатите са много красноречиви. За периодът са отчетени с 68% /срещу -66% общо за страната/ по-малко хора в ресторанти, кафенета, търговски центрове, увеселителни паркове, музеи, библиотеки и киносалони и други места за забавления. Отново уточняваме, че това е средна стойност за времето от 16.02 до 29.03, а на графиката ясно личи, че след 13 март, когато бе обявено извънредно положение в страната, посещаемостта на местата за забавление е спаднала със средно 80%. Това е и най-осезаемият спад, тъй като по-голямата част от тези обекти попадат под пълна забрана в условията на извънредното положение.
Другият най-осезаем отлив на хора се забелязва по спирките за градки и междуградски жп и автобусен транспорт, както и летището. Спадът там е от 54% или повече от наполовина е намалял броят на хора, които използват обществен транспорт. За цялата страна е изчислена разлика от -58%.
Противно на очакванията посещенията в хранителни магазини, аптеки и дрогерии е спаднал с близо 38%. Това се дължи на факта, че мнозина пазаруват в по-дългосрочен план, а част от малките магазини са затворени.
Посещението на паркове и градини, което беше забранено около 10 дни след въвеждането на извънредно положение също отбелязва значително намаление. 33% по-малко са хората в парковете за периода, като след слагането на ограничителните ленти се наблюдава спад с около 60%.
Мнозина работодатели са въвели т.н. дистанционна форма на работа, а други са пуснали служителите си в платен/неплатен отпуск или са ги освободили. Тези твърдения са видни от графиката, показваща, че хората в област Пловдив, които ходят на работа са с 29% по-малко. За дните от 13 март насам, процентът скара до 40%.
Единствено увеличение има по отношение на неотменния призив "Стойте си вкъщи". Присъствието у дома се е увеличило с 12%. Част от процента се дължи на мнозина завърнали се в Пловдив от чужбина и от София.
Всички показатели са Пловдив и региона са съвсем близки до тези за цялата страна. Статистиката показва, че животът и навиците на хората значително са се изменили заради извънредното положение и мерките срещу разпространение на COVID-19.