Глобите към КАТ скачат двойно, ако нарушителите на пътя не ги платят до месец. С тази мярка държавата ще се опита да повиши събирането на глобите от актове и електронни фишове, пише NOVA.
Каква част от нарушителите се спасяват от санкциите и какви са най-фрапантните нарушения, за които гражданите сигнализират Пътна полиция?
Все повече нарушители и милиони неплатени глоби. Такава е равносметката на пътя. От началото на годината са съставени над 1,1 милиона електронни фишове и актове. В същото време, всеки втори шофьор, нарушил правилата, не плаща глобите си. Това показват официалните данни.
От средно 180 млн. лв. санкции за нарушения годишно държавата успява да събере не повече от 90 млн. лв. Сега са решени да затегнат контрола.
Екип на NOVA обиколи София с рали състезателя Иван Шопов. Нарушителите бяха заснети с видеорегистратор. Опасните изпреварвания са обичайна картинка и в градски, и в извънградски условия. По време на експеримента се забелязват и шофьори, които карат с непозволено висока скорост.
„Всички намаляват в района на камерите на КАТ. В момента, в който се подмине камерата, ускорението започва отначало”, каза Шопов.
„Тези стационарни камери станаха едва ли не част от 100-те туристически обекти в България. Всеки, който мине, ги знае. Може би трябва да му заверяват книжката, че е минал оттам”, заяви експертът по пътна безопасност Алекси Стратиев.
Равносметката от експеримента е, че само за час са откроени 29 опасни ситуации с нарушители на пътя.
Според Иван Шопов многото от рисковите ситуации се дължат на чувството за безнаказаност на пътя, въпреки привидно засиления контрол.
На лов за нарушители на пътя екип на NOVA тръгна и с КАТ.
При справка в системата на КАТ с таблет не се откриват неплатени санкции. Често обаче честитките не достигат до нарушителите. И престояват с месеци и години. Докато не се наложи да вадиш нови документи или не те спрат на пътя полицаи, оборудвани със специални таблети.
„Разбират, че имат неплатени задължения чак, когато бъдат спрени на място. Една глоба няма как да има превантивен ефект, ако тя не се събира. Колко дължиш няма значение, ако знаеш, че може да не платиш. Увеличаването на глобите безкрай очевидно не дисциплинира водачите, за да имаме ефективна система, ни трябва ефективна събираемост, а не високи глоби”, заяви експертът по пътна безопасност Илия Тодоров.
В безуспешното издирване на нарушителите държавата губи. Не само от несъбрани глоби, а и от опитите за събирането им.
За да се съберат глобите, контролът трябва да се затегне. Новите предложения са, ако глобата е платена до 14 дни, нарушителите да ползват отстъпка от 50 %. След този срок, но до 30 дни от съставянето на акта да се плаща целия размер. А ако не се плати до месец, глобата да скача двойно. Това предвиждат новите предложения за промени в Закона за движение по пътищата.
Идеята е, ако два пъти не открият нарушителя на адрес, честитката да се качва в интернет. И така да се счита за връчена. От тази дата ще текат и сроковете, определени от закона. Ако не се плати, задължението е предвидено да бъде изпращано в Агенцията по приходите. Там ще се образува изпълнително дело. Въпросът е как и кой ще смогне да търси и намира длъжниците. Според частните съдебни изпълнители Приходната агенция няма да смогва.
„НАП е много натоварена институция. Има да събира милиарди и има някаква приоритетност на тези вземания”, заяви Георги Дичев от Камарата на ЧСИ.
Затова от Камарата на Частните съдебни изпълнители предлагат с писмо до МВР и Финансовото министерство да се налага запор при най-тежките случаи.
Според Иван Шопов всеки шофьор трябва да помага в битката с нарушителите. Да подава сигнали, заснети с телефон или с камерата в колата. За да последва акт обаче, съвестните шофьори трябва да дават писмени показания за всеки подаден сигнал, което много от тях отказват.