Замисляли ли сте се какво представлява ангренажният ремък и защо е толкова важен? Повечето неопитни шофьори рядко биха се замислили за важността на този елемент в колата. Но всъщност той има изключително важна роля, а именно да осигури оптималното функциониране на превозното средство.

Ако трябва да бъдем по-точни, ангренажният ремък е от съществено значение за работата на двигателя на вашия автомобил. Както знаем, в двигателя има два основни вала, а именно колянов и разпределителен.

Задачата на ангренажния ремък е да свърже тези два вала и да ги накара да се въртят заедно в точното време. По този начин се гарантира, че и останалите части в двигателя ще работят именно в правилното време.

За жалост, ангренажният ремък има един огромен недостатък и това е, че много бързо се разтяга и износва, което налага и неговата смяна. Освен това, има случаи, в които могат да се появят трептения.

Причината за тяхната поява се дължи на различното ниво на натоварване на газоразпределителния механизъм. А за да се избегнат този вид трептения, обикновено се използват специални направляващи, които служат за спирането на получилите се трептения.

На колко време трябва да се сменя ангренажният ремък?

Както вече споделихме, с времето ангренажният ремък се износва, независимо колко здрав е той. Основната причина за това са водещите и обтягащите ролки, които го захабяват.

Сервизните специалисти съветват подмяната на ангренажния ремък да се извършва на 60 000 км или на всеки 3 години. Като с напредване на технологиите, производителите на някои по-нови автомобили дават възможност за подмяна на ремъка и на 100 000 км.

За целта проверете в упътването на вашия автомобил какви са препоръките на производителя, както и се посъветвайте със специалист. В случай, че не се извърши навременна смяна на елемента, то се рискува създаването на много по-сериозни проблеми с работата на двигателя.

Защо е важна неговата подмяна?

Както вече загатнахме по-горе, ангренажният ремък помага да се управляват много важни и основни части в превозното средство, включително двигателя, алтернатора, климатика и помпата на сервоусилвателя.

Основните предимства, които редовната смяна на ангренажния ремък ще осигури на вашата кола, са:

 

  • подобряване конските сили и ускорението;
  • увеличаване пробега на газ;
  • предотвратяване неочаквани и много по-скъпи ремонти на превозното средство.

Липсата на редовна смяна на ангренажния ремък може да повреди не само двигателя, но и да доведе до счупени и огънати клапани, повреда на цилиндъра или разпределителния вал, както и до повреда на буталото и стената на цилиндъра.

Всичко това ще ви струва много по-скъпо от подмяната на ангренажния ремък. Затова дори и да не сте сигурни дали е дошло време за нов, то ви съветваме да се консултирате със сервизни специалисти, които ще ви дадат ценни съвети и ще ви помогнат.

Признаци за износен ангренажен ремък?

Въпреки, че доста често липсват конкретни сигнали, че ангренажният ремък, че ще се износи, то има няколко признака, които показват, че имате проблем с него.

Груб празен ход на двигателя

На ангренажния ремък има зъби, които захващат зъбните колела, като те въртят различните компоненти на двигателя. В случай, че тези зъби започнат да се чупят и да падат, то ангренажният ремък започва да се изплъзва от зъбните колела. По този начин ще се получават удари в двигателя, което води до неговото спиране и повреда.

Неправилно запалване на двигателя

Каква ще е скоростта на запалване на двигателя зависи до голяма степен от състоянието на ангренажния ремък. Когато ремъкът се изплъзне от зъбните колела и падне върху разпределителния вал, един от цилиндрите ще се отвори и затвори прекалено бързо. Това, от своя страна, води до прекъсване запалването на двигателя.

Пушек от двигателя

Друга честа причина за проблем с ангренажния ремък е появата на необичаен пушек от двигателя. В горната част на всеки цилиндър има два отвора, които отговарят за изпускането на отработените газове и за пропускането на въздух. Отварянето и затварянето на тези отвори е синхронизирано с това как се движат цилиндрите и как се върти разпределителния вал.

При наличието на износен ангренажен ремък целият този процес ще бъде несинхронизиран, което означава, че отработените газове и въздухът ще бъдат изпускани и вкарани в най-неправилния момент.

Ниско налягане на маслото

Ангренажният ремък върти зъбните колела на разпределителния вал. Ако времето на ремъка е изключено, то той може да пропусне и да счупи парчета от разпределителния вал. Част от тези парчета могат да попаднат в маслото и да доведат до неговото ниско налягане. В този случай единственият начин да се ремонтира е да се възстанови целият двигател.

Ако забелязвате някои от посочените по-горе признаци при вашия автомобил, то не губете време, а потърсете професионална сервизна помощ. Отлагането и пренебрегването на тези сигнали може да доведе до много по-сериозни повреди, които да наложат дори и смяна на двигателя. Навременно взетите мерки ще ви гарантират безпроблемна и подобрена работа на превозното средство.