"В момента има една закъсняла заповед на сегашния министър-председател, в която обаче няма ресорен отговорен вицепремиер, който реално да извърши координацията. Ние настояваме да получаваме точна, адекватна и актуална информация, но също така искаме да бъдат поети конкретни ангажименти кога, какво точно се предвижда да се направи, искаме срокове, графици и затова сме тук, защото непрекъснато получаваме обаждания от хора, които са притеснени и хора, които не вярват и смятат, че тук не си вършат достатъчно отговорно работата, така че сме тук да се срещнем с хората, които отговарят за акцията персонално и да проверим какво се случва". Това каза Деница Сачева, която заедно с евродепутати бе край Камен бряг и коментира кораба, заседнал там.

"Това се опитваме да установим - кой отговаря на практика за случващото се, защото прекалено много хора носят отговорност на документи, но реално на практика, но виждаме, че кораба по-скоро започва да потъва. Ние сме обезпокоени от това, че се хвърлят всички вини, че 10 години нищо не било направено, че нямало организация, законодателство. Това е реална ситуация, която се случва тук и сега, тя не се случва всеки ден и тя изисква решения сега и веднага", допълни Сачева.

"Ако премиер беше Борисов най-малкото щеше да бъде задействан плана за защита и да се поиска, ако нямаме нужната техника например помощ от нашите европейски партньори, така както се действа при природни бедствия. До тук ние сме външна европейска граница, този опасен товар ще застраши не само българското крайбрежие, може да застраши и Румъния и надолу. Така, че аз зададох тази седмица въпрос към Европейската комисия дали е задействан плана за защита от българското правителство, защото само правителствата на държавите членки могат да искат такава помощ, за съжаление, ние като евродепутати не можем такава да искаме, каква помощ може да ни окаже ЕК в техника, в специалисти и за евентуални обезщетения, ако настане най-лошото по фонд "Солидарност" за икономически и други щети и за всички онези хора, които ще загубят поминъка си в района и рибарите, и туризма, който за съжаление, едва се възстановява след тежкия удар с коронакризата. Това за нашето Черноморие ще бъде много сериозен имиджов удар, ако товарът на кораба потъне в морето, да не говорим и за биоразнообразието в района ще бъде тотално разрушено в защитена местност сме, оттук нататък какви ще бъдат последствията, нямам информация дали е задействан плана за защита от правителството, това ще разберем от отговора на ЕК. Знам, че корабособственика е представил няколко плана за вадене на кораба, включително и с влекачи от Турция и Украйна, като казват, че ние нямаме подходящи, такъв е отказан от "Морска администрация", така че нека да кажат, когато отказват помощ отвън какви сили и средства имаме ние сами да се справим с тази криза", каза на място и евродепутатът Емил Радев.

"Факт е забавената реакция на институциите и липсата на решение все още продължават да създават риск и предпоставка за създаване на екологична катастрофа. И в този смисъл нашето настояване е - да, органите на МОСВ са тук извършват учестено пробонамиране, но ние настояваме за пълна прозрачност на резултатите и изследванията, които се правят за състоянието на морската околна среда. В кризисния щаб настояваме да бъдат включени и експерти от научните звена на БАН, институтите по Океанология, по биологично разнообразие и изследвания, както и института по рибни ресурси, за да може да се наблюдава състоянието на морската среда. Разбира се, да се разработи ясен план за наблюдение за състоянието на веществата, които така или иначе са попаднали в морската среда и рискът, ако корабът потъне концентрацията на тези вещества дали е висока, както и колегата спомена това би могло да създаде рискове. Ние настояваме за това да се оповестяват резултатите по всички компоненти, които се анализират. тогава експертите могат да се произнесат за въздействието на морската среда", каза от своя страна и присъстващият ексминистърката на околната среда и водите Ивелина Василева.

"14 дни ние получаваме много разнопосочна информация, знаете, че експерти многократно се опитаха да сигнализират колко опасен може да е азотен тор карбамид, сега разбираме различни други успокояващи информации от Министерство на екологията, дано в опита си да прикрият всичко, което се случва да не стигнем до там, че едва ли не е полезно кораба да потъне. Така, че със сигурност би трябвало да има малко по-добра координация и информация, която да се дава на обществото. Дължат се и други отговори - защо кораба е допуснат да стигне до толкова близо до брега, защо не е бил спрян, кои са отговорните лица за това, знаете, че на този етап освен да извършат едно уволнение друго кой знае какво съдържателно действие не беше направено. Напротив, опитът на държавата да се намеси не беше сполучлив, защото по-скоро създаде повече тревоги за екологията, отколкото спокойствие. Със сигуност трябва да се потърси помощ отвън, ако нямаме възможности и ресурси и този въпрос трябва да бъде решен, и то в рамките на броени часове, а не да продължаваме още седмици наред да чакаме тук", допълни още Сачева.