В София започна кампанията "Споделено пътуване". Предоставени са 154 електрически тротинетки и около 200 места за безплатното им паркиране, обяви кметът Йорданка Фандъкова. Според нея това е една от мерките за подобряване на качеството на въздуха в София, където основен замърсител е автомобилният трафик.
Това, което Фандъкова не каза, е че тротинетките са на компанията Lime, създадена в Калифорния, която вече оперира и в София. Скутерите се движат на батерии и се отдават под наем.
За да се наеме возилото трябва да се свали приложение за смартфон. След регистрация, която изисква лични данни и такива за дебитна или кредитна карта се отваря карта, която показва къде са свободните тротинетки. Те се отключват със сканиране на QR кода. Отключване струва 1,50 лева, а таксуването след това е 30 стотинки за минута.
Тя се оставя на друго паркомясто по избор или на специално изградените за това стоянки от общината. Максималното разстояние, което може да измине скутера е около 25-30 км. По настояване на Фандъкова максималната скорост е ограничена до 20 км/ч.
Опитът на други европейски столици обаче показва че нерегламентираното паркиране на електрически тротинетки създава трудности за пешеходците и останалите участници в движението. Поради тази причина общинската формация "Зелена София" e разработила мрежа от паркоместа за безплатно паркиране на тротинетките в синята и зелената зона в центъра на София.
Столичната община работи съвместно с държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" по регламентирането на ползването на електрически тротинетки, като се обмислят промени в Закона за движение по пътищата. Все още не ясно къде могат и не могат да бъдат карани возилата, трябва да ли да се кара с каска и с каква скорост. Собствениците на електрически тротинетки, който стават все по-евтини и популярни могат да бъдат забелязани в София, както по пътното платно и велоалеите, така и по тротоарите, където представляват опасност за пешеходците.
Скутерите на Lime и на други компании са в движение в много градове по света. В повечето страни от Европейския съюз карането им е позволено върху велоалеите и в края на пътното платно. В някои градове в софтуера им е заложена "червена зона", като паркове и др., където скороста е ограничена до 5 км./ч.
Някои държави, като Швеция насърчават използването на скутери с данъчни облекчения при покупка. Във Великобритания движението име е забранено, както по тротоарите, така и по пътното платно и велоалеите.
„На няколко пъти за малко съм се пребивал с колело, защото скутер е паднал върху велоалея. Все по-често се забелязва да блокират пешеходни пътеки и да не позволяват на колички да минат, особено, когато е тясно.
Когато се опиташ да ги махнеш пък се включва аларма”, разказа в блога си Боян Юруков, който живее във Фанкфурт. Според него, в Париж тротинетките са определяни като напаст и протестиращи са ги изхвърляли по кофите. В Австрия на места се забранява да се карат и паркират по пешеходни пътеки. В Швейцария е имало серия от инциденти, включително заради софтуерни грешки.
Снимки: BGNES
Още от категорията
НАТО и ЕС изграждат Дунав мост 3