Задължителната продажба на еднократни пластмасови кутийки за храна от витрините противоречи на целта на Директивата за намаляване употребата на пластмаси и насърчаване прехода към кръгова икономика в целия ЕС. Това твърди представите на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова.
„Въвеждането на предвидената цена от минимум 20 ст. може да допринесе за това само ако са предоставени алтернативни и изгодни за потребителите варианти. В настоящата ситуация това не е факт. Изборът на потребителя е между това да си купи хранителните продукти от витрината с еднократните кутии, всяка по 20 стотинки, или да не пазарува изобщо от там. Второто обаче едва ли е целта на търговците“, посочи Руменова в ефира на ON Air.
Според нея преди идеята е и да гражданите да бъдат информирани за вредното въздействие на пластмасите върху природата, като така те да бъдат привлечени към каузата да ползват продукти за многократна употреба. Впрочем това е посочено и в Директивата, която е транспонирана в българското законодателство чрез Наредбата за намаляване на въздействието на определени пластмасови продукти върху околната среда, обнародвана през 2021 г.
Преди всичко обаче е важно самите бизнес операторите да предприемат действия да насърчат реално прехода към кръговата икономика с иновативни и устойчиви бизнес модели, продукти и материали в духа на европейското законодателство. Руменова посочи, че в много от държави информационни кампании и въвеждането на алтернативи, включително използването на кутии за многократна употреба на клиентите, тръгва именно от бизнеса като средство за изграждане на имидж. Другаде са част от национални стратегии. Но най-често, независимо от иницииращата страна, се стига до колаборации между бизнеси, асоциации, потребителски организации и правителства.
Така например в Дания, Естония, Франция, Италия, Испания, Полша, Словения, Швеция, Австрия не само има магазини, където се разрешава, но и се насърчава продажбата на хранителни продукти с кутии от вкъщи. И не само в Европа – в Канада, насърчават този метод с промоции в неделя, с 15% отстъпка, ако потребителите пазаруват в свои кутии, разказа още тя.
„След както толкова държави са го направили, включително и със законодателни промени, където се е наложило, има начин да пазим и околната среда, и здравето си. Например, в Италия още след приемането през 2019 г. на директивата за намаляване употребата на пластмаса, е направена промяна в законодателството за храните и като мярка за безопасност е въведена уговорка, че продавачите могат да откажат продажба в съдове на клиента, ако не са чисти или имат уловима миризма, счупени са или без капак“, обясни експертът.
В заключение тя обобщи, че може да се намери и трябва да се търси баланс: „Както вече има роботизирани каси, наред със стандартните, може търговците да опитат да пуснат и един допълнителен щанд, от който хората да могат да си купуват със собствени кутии, и да видят как на практика ще работи това“, посочи Руменова.
Още от категорията
30 000 медицински сестри не достигат, предлагат минималните им заплати да бъдат над 2000 лева