Електрическите тротинетки да се движат по правилата, които важат за велосипедистите. Това е най-вероятното решение, което ще се вземе за двуколесните ековозила, предлагани вече от три компании в столицата. Предложенията за регулиране на използването на популярните нови превозни средства ще бъдат публикувани днес за обществено обсъждане. "Повечето мнения обаче вървят към , приравняване на електрическите тротинетки към велосипедите", обясниха пред TrafficNews участници в сформираната работна група, която обсъждаше вариантите за регулация.
Въпросът стана особено актуален след като броят на частните тротинетки в София започна да расте, а Столичната община пусна и услуга за тротинетки под наем, въпреки че правила за използването им няма. Това пък създава сериозен риск от инциденти, а от КАТ се заканиха да глобяват всеки, който кара новите возила по пътното платно.
„Не искаме да ограничим това екологично транспортно средство – то облекчава трафика и позволява индивидуално придвижване. Тротинетките ще могат да използват велоинфраструктура или зони с успокоено движение”, обясни пред бТВ председателката на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата” Малина Крумова.
Според обсъжданите предложения освен по велоалеите, гражданите ще могат да се движат с е-тротинетка в най-дясната част на уличните платна, но само по улици, на които ограничението на скоростта е до 50 км/ч. Това означава, че тротинетките нямат право да се появяват по най-натоварените столични булеварди като "Цариградско шосе", където е позволена максимална скорост от 80 км/ч.
Предложението на агенцията е да се запише в нормативната база, че санкциите за нарушители на правилата за управление на тротинетка са същите като за велосипедистите. Идеята е да има и възрастово ограничение за "шофьори" на тротинетка - 16 г., а 14 и 15-годишните ще могат да се движат само по велоинфрастуктурата.
Максималната допустима скорост за движение с е-тротинетка да бъде 25 км/ч., гласи друго предложение.
„Разчитам, че хората сами ще се грижат за собствената си безопасност. С колегите от МВР сме коментирали, че когато се създаде регулация, ще се намери начин и как да се контролира тя”, допълни още Малина Крумова.
Хората, които карат тротинетка през нощта – задължително ще трябва да носят светлоотразителни елементи в облеклото си, предвиждат още от агенцията за безопасност на движението. Засега не се предлага носене на каски - заради недоволство от евентуална такава мярка.
На този етап тротинетките няма да трябва да се регистрират.