„В резултат на предприетите от Община Пловдив мерки качеството на въздуха в града непрестанно се подобрява, съобщи директорът на ОП „Чистота“ Иван Стоянов, като се основа на данните за април и май 2017 г. на станция „Каменица“, където няма нито един ден с превишение на фини прахови частици. Освен концентрацията, намалява и броят на дните с превишение на фини прахови частици, като тенденцията се запазва и след преместването на измервателната станция в Тракия”, пише в прессъобщение, изпратено от Община Пловдив тази сутрин.

В него са изброени редица положителни тенденции, които се наблюдават през последните 5 години, както и взетите мерки от градските власти.  Сред тях са по-малкото количество пясък, което се използва по време на зимното почистване, машинното метене и миене на улиците., както и по-екологичните машини.

Това, което обаче не се отчита е, че  през цялата зима Пловдив бе с най-мръсния въздух в Европа, а на моменти отстъпваше само на Пекин.  

Средно около 3 месеца в Пловдив замърсяването на атмосферния въздух е огромно. Според СЗО на ден нормите на ФПЧ, които не трябва да се надвишават, е 40 µg/m3 фини прахови частици с размер 10 микрона (ФПЧ10). В Пловдив обаче бе ПЕТ  пъти над нормата през януари и февруари. С други думи във въздуха витаеха над 200  µg/m3 фини прахови частици. 

Проблемите с мръсния въздух са основно от четири източника. Това се дължи на използването на твърди горива за отопление в битовия сектор, следвано от транспорта, строителните дейности, промишления сектор и безветрието.

Да се говори, че през април и май въздухът в Пловдив е бил чист е все едно да се хвалим, че през лятото пече слънце.  Мерките, които се взимат  от ОП „Чистота” и Община Пловдив, са по-скоро отчитане на дейност, колкото да се замажат очите на хората. Реално проблемите са изключително сериозни и реалните дейности са само козметични намеси в борбата с мръсния въздух.

Мерките, които трябва да се вземат са далече по-радикални, за да имат ефект.

Един от проблемите са старите коли, които замърсяват най-много атмосферата, а парадоксално, в момента плащат най-нисък налог. Това само по-себе си е абсурдно, но има своята логика за властимащите. Градоначалникът призна, че има и социален момент и слагането на големи налози на старите автомобили би бръкнало сериозно в джоба на хората с по-ниски доходи. С други думи никой политик не би тръгнал срещу голяма част от избирателите си.  

Битовото отопление е може би най-големият бич на чистия въздух. Ясно е, че най-евтино и ефективно е отоплението на твърдо гориво. Но въздухът, който дишаме е на всички. Абсолютно безумен е фактът, че Тракия, която бе цялата топлофицирана през зимата здраво пуши от въглища и дърва, а радиаторите са дадени на белканто.

Вариантът – филтри на комините в Пловдив. Вече трета година развитие по този проект няма. Ако Община Пловдив наистина я бе грижа за чистия въздух, отдавна щеше да кандидатства по тази програма и да спечели проекта. Вместо това само  се говори, а нищо не се прави.

Само преди месец Софийският общински съвет прие пакет от мерки, които трябва да са готови през лятото, за да се бори общината с мръсния въздух през зимата.

Едната от тях е ранна система, която да предупреждава 24 -48 часа преди пиковете на мръсния въздух. В дните с повишени нива на замърсяване се предвижда градският транспорт да бъде безплатен, а придвижването с автомобили ограничено.  Всички коли, които пък нямат катализатор ще бъдат спрени за движение в столицата за няколко години.  Дори не е нужно да се правят задълбочени сравнения, за да се видят разликите в мерките, които предвижда Пловдив и София за справянето с проблема.

Въпросът е, че докато си играем на дребно, нещата ще стават все по-необратими, а здравният статус на пловдивчани все повече ще се влошава.