Един от емблематичните пловдивски директори – Виктор Бойчев, се оттегля от поста след повече от 20 години начело на Кукления театър, съобщава PlovdivTime. Той пое куклениците през 1999 г. и успя да направи много хубави неща начело на институцията. Даде шанс на младите артисти, вписа в програмата много и интересни спектакли за възрастни, които се играеха наред с представленията за деца, разви уличен модул на традиционния фестивал „Двама са малко – трима са много”. Със зъби и нокти Бойчев се бореше и за мащабните ремонти в театъра - в основната сцена, административната зала, новата открита сцена в двора, както и в оформянето на подземните пространства в детски център и кафе-сладкарница.

Виктор Бойчев бе подал документи за конкурса за нов директор, но не се яви на събеседването с комисията, назначена от министъра на културата. Все по-усилено се говори, че той поема към ново работно място в Москва.
Конкурсът обаче има победител и той е Петър Влайков. Роденият през 1983 г. пловдивчанин от септември 2019 г. е зам.-директор на Кукления театър и се очаква много по-спокойно и по-бързо да поеме делата на трупата.
Влайков е завършил „Английска филология” в Пловдивския университет „Паисий Хилендарски”, а после и „Актьорство за драматичен театър. През 2016-2017 г. придобива магистърска степен със специалност „Арт мениджмънт” в АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев”. Административният му опит е като заместник-директор на Кукления театър и отговаря за цялостната организационна и административна дейност. В периода 2012-2019 г. е бил актьор в Хасковския театър. Хоноруван преподавател е в ПУ в специалността „Актьорско майсторство за Драматичен театър” от 2011 г.
Петър Влайков представи пред журито в Министерството на културата своята концепция и впечатли присъстващите. Той изведе няколко основни акцента в програмата си и отговори на въпроси на комисията.
„Театърът има належаща нужда от подновяване на актьорския състав и на службите. Имаме необходимост от 6 човека нови хора – актьори, един разпоредител, двама организатори и един завеждащ постановъчна част. За да се случат тези неща, няма как да не се наложи един основен преглед, осъвместяване на длъжностите. Най-вероятно ще се наложи да пенсионираме някои от хората, но ще продължим да работим с тях на граждански договори и така да обновим екипа. Хубавото е че с това постановление на Министерски съвет № 269, което регламентира разходния стандарт е повишен от 3 на 3.50 лв. за билет. Ако предположим, че ние имаме същия приход като миналата година, а финансово това за нас означава 70 000 лв., това ще доведе до приблизително 16 процента и те могат да отидат във фонд работна заплата. Така ще осигурим заплати за тези хора”, каза Влайков, след като бе попитан от актрисата Слава Рачева за трупата и нуждата от увеличаването й.
Влайков допълни, че ще работи и с идеята за по-високи заплати в театъра. Обясни, че големият ремонт и реиновациите в сградата, изграждането на детски забавен кът със сладкарница, ще даде нови възможности за ангажираността на актьорите.
„Много ми се иска да изготвим подробен план със свободна седмица за всеки от актьорите и при наемодаване на помещенията, да работим с аниматорска фирма, а тя да ги ангазира, за да могат да си осигуряват допълнителни доходи. Смятам, че така трупата ще се срещне и ще общува с публиката и по друг начин”, подчерта Влайков и обеща, че новата външна сцена в двора на театъра ще се превърне в пространство за различни видове изкуства. Там ще могат да се провеждат концерти, литературни премери, импро театър, стендъп комедия.
Влайков допълни и че основна задача ще бъде и работата по публичния имидж на театъра: „Върху него трябва да се работи. Винаги е бил блестящ, но в последните години се е позагубил. За моя изненада има хора в града на моята възраст, които са забравили за съществуването на Кукления театър”.

Петър Влайков обясни, че някои от проектите, заложени в програмата му, вече са реализирани.
„Предстои премиера на „Трите прасенца” на Лео Капон. Отказваме се от един от проектите – „Питър Пан”, за сметка на това ще представим спектакъл за Никола Вапцаров с дебют на Полина Христова, която познаваме като актриса”, каза той.
Вече е факт и електронната продажба на билети през Ивентим. Влайков обаче не скри, че не е особено доволен от договорките: „6 процента от приходите отиват при тях. Да, те предлагат и реклама, обаче от представленията, които са факт с усилията на организаторите в театъра по училища и детски граднини, на практика Ивентим не прави нищо, но взима тези шест процента от всички приходи на театъра. Независимо, че не правят нищо”.
Той заяви, че Ивентим са интелигентен партньор и ще потърсят възможности тези ставки да се променя.
Тогава се намеси представителят на Община Пловдив Нина Димовска, която поясни, че общинските музеи и галерии са получили преференциални условия срещу 2 процента комисиона и вече са стартирали включването към тази система.
„Бих поела ангажимент да ви направя среща с тях и при възможност и вие да се включите в тази група, за да ползвате техните условия”, каза Димовска.
Петър Влайков коментира и още един от акцентите в програмата си – работата за привличане в театъра на публиката на възраст 13-16 г.
„Това е дългосрочен проект, който трябва да реализираме съвместно с екипите на Драматичния театър и Операта”, каза той. На финала на представянето си, Влайков благодари на Виктор Бойчев: „Той упорито работи младата публика да влезе в залата и да усети остветлението, сцената, духа на храма. Никой от директорите на театри не го прави. Театърът има 430 представления. Само 19 са в турне. Това означава, че всички останали са в залата на Кукления театър той вкарва децата в залата – с осветлението в къщата, в храма, с осветлението, сцената. А това е публиката, която след това ще се превърне в такава на Драмата и Операта.”
През тази година – наред със заложените премиери, Кукленият театър ще организира поредното издание на Международния фестивал „Двама са малко – трима са много” през септември. Специално за това от общината са заделени 50 000 лв., обясни на колегите си от комисията Нина Димовска.
Отделно куклениците спечелиха финансиране и по отворена покана „Наследство” на фондация „Пловдив 2019”.
Спектакълът на „Бомбето по Йордан Радичков” получава 28 000 лв. и обещава да се превърне в едно от интересните събития, наследство от инициативата Европейска столица на културата. Проектът цели създаване на пълноценно и ярко репертоарно заглавие за възрастни, което да разшири и допълни репертоарния афиш на Държавен куклен театър – Пловдив. Включва творческа работа на трупата на театъра, както и привлечени към нея творци с известния „творчески тим” на Катя Петрова – режисьор, и Рин Ямамура- художник, Христо Йоцов – композитор и с Мария Димитрова – хореограф, чрез светогледа на един от най-магичните, комични и мистични български автори Йордан Радичков.
Още 18 000 лв. пловдивските кукленици получават за спектакъла „Невидимият Тонино”. Проектът се създава за да допълни репертоарния афиш на Държавен куклен театър Пловдив с заглавие на известния италиански автор Джани Родари, създал множество детски произведения за всякаква възраст. Любопитството към заглавието от страна на „силния“ и млад, заявил се и получил национални награди „Икар“ творчески екип На Елица Петкова, Ива и Ивайло Гикови, музика Пламен Петков, хореография Мария Димитрова и състава на театъра, е продиктуван от тяхната свежа и силна творческа енергия, споделена с други театрални трупи. Надяваме се да започнем сътрудничество за по дълъг период от време и за няколко последователни заглавия. „Невидимият Тонино“ е история за невинната на пръв поглед детска лъжа, най-обикновена и най-очаквана, но с неочаквани последици.
Още от категорията
Виж всички
Бизнесът ще представи над 100 свободни позиции на кариерния форум „Избери България" във Франкфурт
Ето колко пари са нужни на един работещ за издръжка