- Г-н Станев, минималната цена за таксиметрови услуги, която вашата Асоциация предложи, вече е факт. От другата браншова организация обаче твърдят, че тарифа от 65 стотинки за километър не е пазарна и не покрива цената на услугата. Кой е прав?
- Асоциацията внесе в общината подписка, в която се бяха подписали 707 таксиметрови водачи. Това са близо половината от всички регистрирани таксита в Пловдив. Всеки от тях е всеки ден на улицата и знае за колко пари работи, какви данъци плаща и какви са разходите му. Пловдив е градът с най-ниски тарифи на таксиметровата дейност. Как смятате, че ще реагират гражданите, ако вдигнем двойно цените? Дали това няма да се окаже нож с две остриета и половината таксиметрови водачи в града да останат без работа. Икономическата ситуация в страната и без това е тежка, предстои увеличение на тока, което вероятно ще се отрази на цените на храните и услугите. Затова в така ситуация бизнесът трябва да бъде социално отговорен и да не товарим излишно клиентите. Да, вероятно някои колеги предпочитат по-бързи и по-големи печалби, но не мисля че това е социално отговорна позиция. Радвам се, че Общината прие нашето предложение и гласува тарифите, предложени от Асоциацията.
- Шефът на Националната асоциация за защита на превозвачите Георги Ряпов днес заяви, че таксиметровите услуги са лукс и не бива да са достъпни за всеки. Как ще коментирате тази теза?
- Едва ли клиент, който държи да пътува в лукс, ще се качи в някое мръсно такси, в което шофьорът е облечен в размъкнат анцунг. Таксиметровите превози са нормална транспортна услуга в целия свят. Хората, които търсят лукс, си наемат лимузини.
- Друг превозвач - г-н Мариян Киров заяви в местния парламент, че компаниите, които поддържат ниски цени, не плащат данъци и използват дублиращи и триещи апарати. Това ли е обяснението за тарифите?
- Не знам дали точно г-н Киров трябва да говори за данъци, но това си е негов проблем. Всяка фирма има собствено счетоводство, от НАП правят ревизии, проверки. Нарушителите ги глобяват. Разбира се, в бранша има много неизрядни шофьори и фирми. Има нелегални таксита, „копърки” и какво ли още не. Но няма как всички да бъдат поставяни под общ знаменател. От друга страна не е нормално да возиш клиенти в стари бракми, които могат да се разпаднат всеки момент и да ги товариш със сметките.
Членовете на Асоциацията работят в рамките на закона, возят клиентите в нормални и приветливи автомобили. Нашата цел е да защитававаме интересите както на водачите, така и на клиентите. Бихме желали да има регламент и когато хората се возят на такси да бъдат по-спокойни. Искаме бизнесът да стане прозрачен, да няма помпаджии, да няма незаконни таксита. Имаме идеи да променим начина на работа с институциите, с ДАИ, общината , НАП.
- Това са добри пожелания, но е факт, че в хазната влизат символични суми като данъци и осигуровки от таксиметрова дейност, а в същото време хора от бранша реализират сериозни печалби?
- Необходими са законодателни промени в много аспекти. Но като цяло браншът е разделен на лобита и трудно можем да излезем с единна позиция. Все пак затова създадохме Асоциацията.
TrafficNews.bg